IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie

Bankowość elektroniczna stała się naszą codziennością. Aby bezpiecznie z niej korzystać, nie trzeba już przechodzić skomplikowanych procesów weryfikacji. Z internetowych kont można korzystać w prosty i bezpieczny sposób, i na smartfonie, i na komputerze, jeśli sami też będziemy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpiecznego bankowania.
 IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie
/ grafika: PKO BP

Dodatkowym wsparciem i ochroną naszych pieniędzy jest też możliwość zweryfikowania w aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego tożsamości dzwoniącego pracownika banku. Dzięki temu użytkownik aplikacji łatwo i szybko sprawdzi, czy nie telefonuje do niego oszust podszywający się pod bankowego doradcę.

Masz wpływ na bezpieczeństwo

Sami klienci mają duży wpływ na to, czy obsługa finansów na telefonie będzie bezpieczna. Aby mieć pewność, że nie padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy pobierać aplikację IKO wyłącznie ze sklepów Google Play, App Store, Huawei AppGallery i aktualizować ją na bieżąco, ograniczyć operacje w IKO limitami, które można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO, a także w razie zmiany numeru telefonu usunąć przypisaną do niego aplikację IKO. Jeśli jednak tego nie zrobimy oraz nie będziemy korzystać na tym numerze telefonu z IKO dłużej niż 12 miesięcy, aplikacja może zostać po tym czasie automatycznie usunięta ze względów bezpieczeństwa.
Największy bank na swojej stronie internetowej pkobp.pl oraz na profilach banku w mediach społecznościowych często informuje o zasadach bezpiecznego bankowania i aktualnych zagrożeniach czyhających na klientów . W przypadku pytań i wątpliwości zawsze można skontaktować się z infolinią PKO Banku Polskiego: 800 302 302.

 

Łatwe logowanie

Jest kilka sposobów, by zalogować się bezpiecznie do konta IKO. Tradycyjnie można to zrobić, wpisując PIN. Nowoczesnym i wygodnym sposobem jest logowanie się za pomocą odcisku palca. Aby to zrobić, nie trzeba wpisywać PIN-u, wystarczy, że przyłoży się swój palec do czytnika. W ten sposób mogą zalogować się użytkownicy wybranych telefonów z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej, jeśli czytnik linii papilarnych jest zgodny ze standardem określonym przez Google oraz na wybranych telefonach z systemem iOS (iPhone) z funkcją Touch IDJeśli włączysz logowanie biometryczne na Androidzie, aplikacja wykorzysta funkcje twojego telefonu do logowania się do aplikacji IKO. Wtedy zalogujesz się odciskiem palca lub skanem twarzy. Odpowiednikiem logowania biometrycznego na systemie iOS są zaś funkcje Touch ID i Face ID. Również ten sposób logowania jest w pełni bezpieczny – masz pewność, że tylko ty możesz odblokować swoją aplikację.

 

Przyjazny login

W przypadku serwisu internetowego iPKO (i Inteligo) na komputery stacjonarne i laptopy nie musisz pamiętać swojego numeru klienta do logowania– możesz go zamienić na przyjazny login. Możesz to zrobić w  aplikacji IKO - taki login powinien mieć od 8 do 50 znaków, w tym co najmniej jedną literę (jej wielkość nie ma znaczenia, ale nie można używać polskich znaków). Dozwolone jest stosowanie znaków specjalnych. Przyjazny login nie może być jednak taki sam jak hasło.

 

Aktualne dane pomagają

Warto raz na jakiś czas sprawdzić w aplikacji IKO, czy dane podane w banku są aktualne. Niektóre z nich, np. PESEL, nr dokumentu tożsamości, nr telefonu, ze względów bezpieczeństwa prezentowane są w formie zamaskowanej. Żeby je zobaczyć, wystarczy podać PIN do aplikacji. W aplikacji IKO możesz zmienić swój adres e-mail oraz włączyć albo wyłączyć zgodę marketingową. Jeżeli zechcesz zmodyfikować inne dane, zaloguj się do serwisu internetowego iPKO i kliknij zakładkę „Moje dane” znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu. Tylko jeśli twoje dane są aktualne, możesz korzystać ze wszystkich możliwości swojego konta, a bank może w pełni zadbać o bezpieczeństwo twoich finansów.

 

Uważaj na fałszywych pracowników banku

W ostatnim czasie dużo słyszymy o oszustach telefonicznych podszywających się pod pracowników banku lub innych instytucji (tzw. spoofing). Przestępcy dzwonią z numeru telefonu, który wyświetla się jako prawidłowy numer z np. banku i podają się za jego pracownika. W takich rozmowach często, aby wyłudzić poufne dane, wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta i informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą. Wykorzystując zdenerwowanie ofiary wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. W istocie dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowana na jej telefonie aplikacja służy wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych.

Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach: pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji ani też o zdalny dostęp do komputera. Nie poprosi też o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych, pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC czy kodów BLIK. Jeśli w trakcie rozmowy padnie taka prośba to powinna zapalić się nam „czerwona lampka”, że masz do czynienia z oszustem. Wtedy należy jak najszybciej rozłączyć i skontaktować się z infolinią swoje banku. Tam dowiesz się czy naprawdę dzwonił do ciebie pracownik banku i w jakiej sprawie. Jeśli okaże się, że takiego kontaktu z banku nie było to znaczy, że była to próba oszustwa.

W aplikacji IKO możesz sprawdzić mechanizmy potwierdzenia tożsamości dzwoniących pracowników infolinii przez klienta tak, by była pewność, że rozmowa telefoniczna jest bezpiecznie prowadzona z właściwą osobą . Jak to zrobić? Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. Po chwili dostaniesz powiadomienie push w aplikacji z danymi pracownika. Poproś go o imię, nazwisko, jego stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę. Jeśli pracownik banku odmówi weryfikacji lub poda błędne dane – rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku.

 

Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim S.A.


 

POLECANE
Administracja Donalda Trumpa rozważa nałożenie sankcji na urzędników UE tylko u nas
Administracja Donalda Trumpa rozważa nałożenie sankcji na urzędników UE

Administracja prezydenta USA Donalda Trumpa rozważa nałożenie sankcji na urzędników Unii Europejskiej lub państw członkowskich odpowiedzialnych za wdrożenie Aktu o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act, DSA).

Niemcy walczą z Tapinoma magnum. To może być przełom z ostatniej chwili
Niemcy walczą z Tapinoma magnum. To może być przełom

Specjalny żel z Zurychu zatrzymuje ekspansję "super-mrówki" Tapinoma magnum. Pierwsze miasta w Niemczech zgłaszają pozytywne efekty – informuje niemiecki serwis t-online.de.

Nie żyje Katarzyna Stoparczyk. Znana dziennikarka zginęła w wypadku z ostatniej chwili
Nie żyje Katarzyna Stoparczyk. Znana dziennikarka zginęła w wypadku

Nie żyje Katarzyna Stoparczyk, znana dziennikarka radiowa i telewizyjna, autorka książek, reżyserka spektakli teatralnych.

Google zapłaci miliardy euro kary. Jest decyzja z ostatniej chwili
Google zapłaci miliardy euro kary. Jest decyzja

Komisja Europejska ogłosiła w piątek nałożenie 2,95 mld euro kary na amerykańską firmę technologiczną Google w związku z naruszeniem prawa antymonopolowego UE.

Skandaliczne stanowisko Iustitii po wyroku TSUE: To akt buntu, nigdy dotąd nie posunęli się tak daleko tylko u nas
Skandaliczne stanowisko Iustitii po wyroku TSUE: "To akt buntu, nigdy dotąd nie posunęli się tak daleko"

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wydał orzeczenie ws. Izby Kontroli Nadzwyczajnej i Spraw Publicznych SN. TSUE stwierdził w czwartek, że "sąd krajowy jest zobowiązany uznać za niebyły wyrok wydany przez sąd wyższej instancji, który nie jest niezawisłym i bezstronnym sądem". Po wyroku swoje stanowisko opublikowało Stowarzyszenie Sędziów "Iustitia".

Dobre wieści dla PiS. Nowy sondaż CBOS z ostatniej chwili
Dobre wieści dla PiS. Nowy sondaż CBOS

Prawo i Sprawiedliwość jest najchętniej wybieraną partią polityczną w Polsce – wynika z wrześniowego badania CBOS.

Prezydent zareagował na słowa Tuska: To nie przystoi z ostatniej chwili
Prezydent zareagował na słowa Tuska: To nie przystoi

W piątek w Watykanie prezydent Karol Nawrocki został zapytany przez dziennikarzy o wypowiedź premiera Donalda Tuska.

Porażka prokuratury Żurka. Oskarżony ws. RARS Dominik B. wyjdzie na wolność z ostatniej chwili
Porażka prokuratury Żurka. Oskarżony ws. RARS Dominik B. wyjdzie na wolność

Ciężko chory Dominik B. trzymany w areszcie od czerwca 2025 r. wyjdzie na wolność – poinformował w piatek piątek po godz. 14 mec. Filip Wołoszczak.

Niemcy muszą przygotować się na trudności – niemieckie media komentują spotkanie Nawrocki–Trump pilne
"Niemcy muszą przygotować się na trudności" – niemieckie media komentują spotkanie Nawrocki–Trump

Wizyta prezydenta Karola Nawrockiego w Waszyngtonie wywołała w Niemczech falę komentarzy. „Berliner Zeitung” ostrzega, że Polska zyskała w Trumpie potężnego sojusznika, a Berlin musi przygotować się na trudne czasy.

Holandia – Polska. Wymowny transparent polskich kibiców z ostatniej chwili
Holandia – Polska. Wymowny transparent polskich kibiców

Polscy kibice podczas czwartkowego meczu w Rotterdamie wywiesili transparent "#rechtopdenath" odnoszący się do głośnej sprawy zabójstwa 17-letniej kobiety w Holandii.

REKLAMA

IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie

Bankowość elektroniczna stała się naszą codziennością. Aby bezpiecznie z niej korzystać, nie trzeba już przechodzić skomplikowanych procesów weryfikacji. Z internetowych kont można korzystać w prosty i bezpieczny sposób, i na smartfonie, i na komputerze, jeśli sami też będziemy pamiętać o przestrzeganiu zasad bezpiecznego bankowania.
 IKO – bezpieczna bankowość w smartfonie
/ grafika: PKO BP

Dodatkowym wsparciem i ochroną naszych pieniędzy jest też możliwość zweryfikowania w aplikacji mobilnej IKO PKO Banku Polskiego tożsamości dzwoniącego pracownika banku. Dzięki temu użytkownik aplikacji łatwo i szybko sprawdzi, czy nie telefonuje do niego oszust podszywający się pod bankowego doradcę.

Masz wpływ na bezpieczeństwo

Sami klienci mają duży wpływ na to, czy obsługa finansów na telefonie będzie bezpieczna. Aby mieć pewność, że nie padniemy ofiarą oszustwa, powinniśmy pobierać aplikację IKO wyłącznie ze sklepów Google Play, App Store, Huawei AppGallery i aktualizować ją na bieżąco, ograniczyć operacje w IKO limitami, które można dowolnie zmieniać w serwisie internetowym iPKO, a także w razie zmiany numeru telefonu usunąć przypisaną do niego aplikację IKO. Jeśli jednak tego nie zrobimy oraz nie będziemy korzystać na tym numerze telefonu z IKO dłużej niż 12 miesięcy, aplikacja może zostać po tym czasie automatycznie usunięta ze względów bezpieczeństwa.
Największy bank na swojej stronie internetowej pkobp.pl oraz na profilach banku w mediach społecznościowych często informuje o zasadach bezpiecznego bankowania i aktualnych zagrożeniach czyhających na klientów . W przypadku pytań i wątpliwości zawsze można skontaktować się z infolinią PKO Banku Polskiego: 800 302 302.

 

Łatwe logowanie

Jest kilka sposobów, by zalogować się bezpiecznie do konta IKO. Tradycyjnie można to zrobić, wpisując PIN. Nowoczesnym i wygodnym sposobem jest logowanie się za pomocą odcisku palca. Aby to zrobić, nie trzeba wpisywać PIN-u, wystarczy, że przyłoży się swój palec do czytnika. W ten sposób mogą zalogować się użytkownicy wybranych telefonów z systemem Android w wersji 6.0 lub wyższej, jeśli czytnik linii papilarnych jest zgodny ze standardem określonym przez Google oraz na wybranych telefonach z systemem iOS (iPhone) z funkcją Touch IDJeśli włączysz logowanie biometryczne na Androidzie, aplikacja wykorzysta funkcje twojego telefonu do logowania się do aplikacji IKO. Wtedy zalogujesz się odciskiem palca lub skanem twarzy. Odpowiednikiem logowania biometrycznego na systemie iOS są zaś funkcje Touch ID i Face ID. Również ten sposób logowania jest w pełni bezpieczny – masz pewność, że tylko ty możesz odblokować swoją aplikację.

 

Przyjazny login

W przypadku serwisu internetowego iPKO (i Inteligo) na komputery stacjonarne i laptopy nie musisz pamiętać swojego numeru klienta do logowania– możesz go zamienić na przyjazny login. Możesz to zrobić w  aplikacji IKO - taki login powinien mieć od 8 do 50 znaków, w tym co najmniej jedną literę (jej wielkość nie ma znaczenia, ale nie można używać polskich znaków). Dozwolone jest stosowanie znaków specjalnych. Przyjazny login nie może być jednak taki sam jak hasło.

 

Aktualne dane pomagają

Warto raz na jakiś czas sprawdzić w aplikacji IKO, czy dane podane w banku są aktualne. Niektóre z nich, np. PESEL, nr dokumentu tożsamości, nr telefonu, ze względów bezpieczeństwa prezentowane są w formie zamaskowanej. Żeby je zobaczyć, wystarczy podać PIN do aplikacji. W aplikacji IKO możesz zmienić swój adres e-mail oraz włączyć albo wyłączyć zgodę marketingową. Jeżeli zechcesz zmodyfikować inne dane, zaloguj się do serwisu internetowego iPKO i kliknij zakładkę „Moje dane” znajdującą się w lewym górnym rogu ekranu. Tylko jeśli twoje dane są aktualne, możesz korzystać ze wszystkich możliwości swojego konta, a bank może w pełni zadbać o bezpieczeństwo twoich finansów.

 

Uważaj na fałszywych pracowników banku

W ostatnim czasie dużo słyszymy o oszustach telefonicznych podszywających się pod pracowników banku lub innych instytucji (tzw. spoofing). Przestępcy dzwonią z numeru telefonu, który wyświetla się jako prawidłowy numer z np. banku i podają się za jego pracownika. W takich rozmowach często, aby wyłudzić poufne dane, wykorzystują pretekst zabezpieczenia konta i informują o zablokowaniu rzekomego przelewu na dużą kwotę lub podejrzanej płatności kartą. Wykorzystując zdenerwowanie ofiary wyłudzają dane dostępowe do bankowości elektronicznej, dane kart płatniczych, kody BLIK, nalegają na zainstalowanie aplikacji lub przelanie pieniędzy na „konto techniczne”. W istocie dane uzyskane w trakcie rozmowy pozwalają im okraść ofiarę, a zainstalowana na jej telefonie aplikacja służy wykradaniu np. kodów autoryzacyjnych.

Dlatego warto pamiętać o kilku zasadach: pracownik banku nigdy nie poprosi o zainstalowanie dodatkowego oprogramowania czy aplikacji ani też o zdalny dostęp do komputera. Nie poprosi też o podanie danych do logowania do bankowości elektronicznej, kodów autoryzacyjnych, pełnego numeru karty i kodu CVV/CVC czy kodów BLIK. Jeśli w trakcie rozmowy padnie taka prośba to powinna zapalić się nam „czerwona lampka”, że masz do czynienia z oszustem. Wtedy należy jak najszybciej rozłączyć i skontaktować się z infolinią swoje banku. Tam dowiesz się czy naprawdę dzwonił do ciebie pracownik banku i w jakiej sprawie. Jeśli okaże się, że takiego kontaktu z banku nie było to znaczy, że była to próba oszustwa.

W aplikacji IKO możesz sprawdzić mechanizmy potwierdzenia tożsamości dzwoniących pracowników infolinii przez klienta tak, by była pewność, że rozmowa telefoniczna jest bezpiecznie prowadzona z właściwą osobą . Jak to zrobić? Podczas rozmowy z pracownikiem banku powiedz, że chcesz zweryfikować jego tożsamość w aplikacji IKO. Po chwili dostaniesz powiadomienie push w aplikacji z danymi pracownika. Poproś go o imię, nazwisko, jego stanowisko oraz miejsce, z którego dzwoni. Jeśli dane są poprawne, potwierdź je w aplikacji i kontynuuj rozmowę. Jeśli pracownik banku odmówi weryfikacji lub poda błędne dane – rozłącz się i zadzwoń na infolinię banku.

 

Artykuł powstał we współpracy z PKO Bankiem Polskim S.A.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe