Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur

W piątek 6 grudnia dosłownie parę godzin przed podpisaniem umowy między państwami Mercosur i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen odbyła się tradycyjna piątkowa konferencja prasowa niemieckiego rządu. Jednym z głównych tematów tego spotkania był właśnie ten kontrakt międzynarodowy, negocjowany ostatecznie przez von der Leyen w stolicy Urugwaju, Montevideo.
Brama Brandenburska, Berlin Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur
Brama Brandenburska, Berlin / Pixabay.com

Sednem tej kontrowersyjnej umowy jest zniesienie ceł handlowych. Cła importowe zostaną zniesione na 91 procent eksportu do krajów Mercosur. Dla niemieckich producentów maszyn i samochodów oznacza to, że ich towary będą w państwach Mercosur, tzn. Argentynie, Brazylii, Boliwii, Paragwaju i Urugwaju, tańsze niż dotychczas, bo trafią na te rynki bezcłowo. Dotychczas poziom ceł w przypadku samochodów z Niemiec wynosił 35 procent ich wartości. Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) Hildegard Müller powiedziała w rozmowie z niemieckimi mediami, że stwarza to ogromne możliwości dla producentów i dostawców samochodów. W 2023 roku Niemcy wyeksportowały do Argentyny i Brazylii 20 700 samochodów osobowych. Te liczby mogłyby wzrosnąć wielokrotnie po zniesieniu ceł.

Według Komisji Europejskiej w ten sposób europejskie przedsiębiorstwa oszczędzą cztery miliardy euro rocznie. W zamian UE chce znieść 92 procent wszystkich ceł importowych z regionu Mercosur do Europy. Po stronie Mercosuru skorzystają na tym w szczególności producenci rolni i przedsiębiorstwa surowcowe. Wołowina, która była wcześniej objęta cłem w wysokości 60 procent, będzie w Europie szczególnie tania.

 

Niemcy potrzebują tej umowy

Rzecznik rządu Christiane Hoffmann powiedziała na konferencji jasno, że Niemcom zależy na tej umowie. Jednocześnie zaznaczyła, że celem Niemiec jest to, aby umowa ta została zaakceptowana przez wszystkie państwa członkowskie i w porozumieniu wszystkich zainteresowanych. Dziennikarze spytali, czy jest to w ogóle możliwe, bo np. Francja kategorycznie sprzeciwia się tej umowie. Na to pytania Hoffmann nie znalazła przekonującej odpowiedzi, ale powtarzała, że Niemcy są cały czas w kontakcie z przedstawicielami Francji i starają się o kompromisowe rozwiązanie.

Niemcy uważają umowę Mercosur za szansę dla swojego borykającego się z problemami przemysłu. Umowa Mercosur – EU ma umożliwić Niemcom lepszy dostęp do rynków Ameryki Południowej, tanich surowców i partnerów handlowych.

 

Kto się zgodzi?

W niemieckich mediach wskazywane są głównie Francja i Polska jako wielcy hamulcowi umowy z Mercosur. W niemieckim dzienniku telewizyjnym publicznej stacji telewizyjnej ARD 6 grudnia padło w tym kontekście zdanie, że opór tych państw nie musi oznaczać blokady wprowadzenia tej umowy w życie.

Na konferencji prasowej rządu żywo rozmawiano o tym, jak ominąć ewentualne weto Francji i jej sojuszników. Christiane Hoffmann wskazała na dwie główne strategie Niemiec w tej sprawie. Głównym interesem Niemiec jest trzymanie tej umowy z daleka od decyzji parlamentów państwowych. Dlatego też Niemcy już na etapie negocjacji pracowali nad tym, aby umowa wyglądała tak, żeby nie dotykać kompetencji państw członkowskich. W tym kontekście Niemcy mówią o tzw. wariancie „EU only”. W ramach tej opcji wszystkie decyzje zapadną na poziomie europejskim i tu będzie można wypracować w Radzie Europejskiej kompromis. Druga opcja to ewentualne podzielenie tematów tej umowy na „EU only” oraz aspekty, na które będą musiały się zgodzić parlamenty państw członkowskich. Te części, które będą podlegały decyzjom EU, będą mogły wejść w życie wcześniej i przed tymi obszarami, o których zdecydują parlamenty krajów europejskich.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
Wypadek Flixbusa w Niemczech. Są nowe informacje Wiadomości
Wypadek Flixbusa w Niemczech. Są nowe informacje

Wśród osób rannych w wypadku autokaru na autostradzie A11 przy granicy z Polską, do którego doszło w sobotę, jest kobieta z polskim obywatelstwem. Jej kwalifikacja medyczna została po badaniach zmieniona z lekkiej na ciężką – poinformował w poniedziałek rzecznik MSZ Paweł Wroński.

Dlaczego Los Angeles stanęło w ogniu? Raport prosto z płonącego miasta tylko u nas
Dlaczego Los Angeles stanęło w ogniu? Raport prosto z płonącego miasta

We wtorek, 7 stycznia, już przed świtem podjechałem do szlaku prowadzącego na najwyższą górę na terenie Los Angeles, czyli Mount Lukens (1547 m n.p.m.). Otworzenie drzwi samochodu było jeszcze możliwe, choć bardzo trudne, bo podmuchy wiatru były potężne. Komunikaty o nadchodzącym huraganie zapowiadały go na popołudnie, więc liczyłem, że moją wyprawę zakończę nim wiatr nadejdzie.

Nie żyje znany polski aktor Wiadomości
Nie żyje znany polski aktor

Stanisław Brudny – aktor teatralny, filmowy i dubbingowy - zmarł 13 stycznia w wieku 95 lat – podał Teatr Śląski w Katowicach.

Nawrocki: Toczą się prace nad bonem mieszkaniowym polityka
Nawrocki: Toczą się prace nad bonem mieszkaniowym

– Być może to także czas, choć nie składam jeszcze tego postulatu, ale toczą się prace nad bonem mieszkaniowym dla rodzin, w których rodzą się dzieci – mówił w poniedziałek kandydat na prezydenta Karol Nawrocki.

Nowe, kuriozalne oświadczenie wiceministra ws. rosyjskiego gazu dla warszawskich autobusów gorące
Nowe, kuriozalne oświadczenie wiceministra ws. rosyjskiego gazu dla warszawskich autobusów

Dziennikarze Wirtualnej Polski ustalili, że Miejskie Zakłady Autobusowe zakupiły w Warszawie za 61,1 mln zł zajezdnię autobusową. Na jej terenie znajduje się instalacja gazowa firmy Cryogas M&T Poland (obecnie Omne Energia), która w przeszłości była powiązana z Rosjanami, a import gazu pochodził z Gazpromu. I która została skreślona z listy sankcji w niewyjaśnionych dotąd okolicznościach.

Król Karol III w Polsce. Pałac Buckingham wydał komunikat Wiadomości
Król Karol III w Polsce. Pałac Buckingham wydał komunikat

Pałac Buckingham oficjalnie ogłosił, że król Karol III weźmie udział w uroczystościach upamiętniających 80. rocznicę wyzwolenia niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Wydarzenie odbędzie się 27 stycznia 2025 roku.

Będzie cenzura w internecie? Jest reakcja KRRiT Wiadomości
Będzie cenzura w internecie? Jest reakcja KRRiT

Ministerstwo Cyfryzacji zamierza wprowadzić w Polsce unijne rozporządzenie Aktu o usługach cyfrowych. Stanowisko w tej sprawie zabrała Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji.

Mariusz Kamiński: Nie stawię się przed nieistniejącą komisją ds. Pegasusa tylko u nas
Mariusz Kamiński: Nie stawię się przed nieistniejącą komisją ds. Pegasusa

- Komisja nie istnieje w świetle prawa. To spotkania towarzystw partyjnych, którzy uważają, że będą zbijali na tym polityczny interes, bo takie mają zlecenie. Dzieje się to w sposób prostacki, agresywny, z pominięciem bezpieczeństwo państwa. To działania nielegalne, za które poniosą konsekwencje - mówi w rozmowie z Mateuszem Kosińskim były szef MSWiA Mariusz Kamiński.

Reprezentacja Polski żegna się ze Stadionem Narodowym. Trzaskowski: Pierwszy raz słyszę o tym gorące
Reprezentacja Polski żegna się ze Stadionem Narodowym. Trzaskowski: "Pierwszy raz słyszę o tym"

Polska reprezentacja piłkarska ma już nie grać spotkań na PGE Stadionie Narodowym – ustalił serwis meczyki.pl. – Pierwszy raz słyszę o tym – powiedział prezydent stolicy Rafał Trzaskowski, pytany o ujawnioną informację.

Fatalne wieści dla Wojciecha Szczęsnego. Jest potwierdzenie Wiadomości
Fatalne wieści dla Wojciecha Szczęsnego. Jest potwierdzenie

Zmienione zasady Superpucharu Hiszpanii spowodowały, że polski bramkarz musi odpokutować za czerwoną kartkę w kolejnym ważnym meczu FC Barcelony.

REKLAMA

Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur

W piątek 6 grudnia dosłownie parę godzin przed podpisaniem umowy między państwami Mercosur i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen odbyła się tradycyjna piątkowa konferencja prasowa niemieckiego rządu. Jednym z głównych tematów tego spotkania był właśnie ten kontrakt międzynarodowy, negocjowany ostatecznie przez von der Leyen w stolicy Urugwaju, Montevideo.
Brama Brandenburska, Berlin Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur
Brama Brandenburska, Berlin / Pixabay.com

Sednem tej kontrowersyjnej umowy jest zniesienie ceł handlowych. Cła importowe zostaną zniesione na 91 procent eksportu do krajów Mercosur. Dla niemieckich producentów maszyn i samochodów oznacza to, że ich towary będą w państwach Mercosur, tzn. Argentynie, Brazylii, Boliwii, Paragwaju i Urugwaju, tańsze niż dotychczas, bo trafią na te rynki bezcłowo. Dotychczas poziom ceł w przypadku samochodów z Niemiec wynosił 35 procent ich wartości. Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) Hildegard Müller powiedziała w rozmowie z niemieckimi mediami, że stwarza to ogromne możliwości dla producentów i dostawców samochodów. W 2023 roku Niemcy wyeksportowały do Argentyny i Brazylii 20 700 samochodów osobowych. Te liczby mogłyby wzrosnąć wielokrotnie po zniesieniu ceł.

Według Komisji Europejskiej w ten sposób europejskie przedsiębiorstwa oszczędzą cztery miliardy euro rocznie. W zamian UE chce znieść 92 procent wszystkich ceł importowych z regionu Mercosur do Europy. Po stronie Mercosuru skorzystają na tym w szczególności producenci rolni i przedsiębiorstwa surowcowe. Wołowina, która była wcześniej objęta cłem w wysokości 60 procent, będzie w Europie szczególnie tania.

 

Niemcy potrzebują tej umowy

Rzecznik rządu Christiane Hoffmann powiedziała na konferencji jasno, że Niemcom zależy na tej umowie. Jednocześnie zaznaczyła, że celem Niemiec jest to, aby umowa ta została zaakceptowana przez wszystkie państwa członkowskie i w porozumieniu wszystkich zainteresowanych. Dziennikarze spytali, czy jest to w ogóle możliwe, bo np. Francja kategorycznie sprzeciwia się tej umowie. Na to pytania Hoffmann nie znalazła przekonującej odpowiedzi, ale powtarzała, że Niemcy są cały czas w kontakcie z przedstawicielami Francji i starają się o kompromisowe rozwiązanie.

Niemcy uważają umowę Mercosur za szansę dla swojego borykającego się z problemami przemysłu. Umowa Mercosur – EU ma umożliwić Niemcom lepszy dostęp do rynków Ameryki Południowej, tanich surowców i partnerów handlowych.

 

Kto się zgodzi?

W niemieckich mediach wskazywane są głównie Francja i Polska jako wielcy hamulcowi umowy z Mercosur. W niemieckim dzienniku telewizyjnym publicznej stacji telewizyjnej ARD 6 grudnia padło w tym kontekście zdanie, że opór tych państw nie musi oznaczać blokady wprowadzenia tej umowy w życie.

Na konferencji prasowej rządu żywo rozmawiano o tym, jak ominąć ewentualne weto Francji i jej sojuszników. Christiane Hoffmann wskazała na dwie główne strategie Niemiec w tej sprawie. Głównym interesem Niemiec jest trzymanie tej umowy z daleka od decyzji parlamentów państwowych. Dlatego też Niemcy już na etapie negocjacji pracowali nad tym, aby umowa wyglądała tak, żeby nie dotykać kompetencji państw członkowskich. W tym kontekście Niemcy mówią o tzw. wariancie „EU only”. W ramach tej opcji wszystkie decyzje zapadną na poziomie europejskim i tu będzie można wypracować w Radzie Europejskiej kompromis. Druga opcja to ewentualne podzielenie tematów tej umowy na „EU only” oraz aspekty, na które będą musiały się zgodzić parlamenty państw członkowskich. Te części, które będą podlegały decyzjom EU, będą mogły wejść w życie wcześniej i przed tymi obszarami, o których zdecydują parlamenty krajów europejskich.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe