Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur

W piątek 6 grudnia dosłownie parę godzin przed podpisaniem umowy między państwami Mercosur i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen odbyła się tradycyjna piątkowa konferencja prasowa niemieckiego rządu. Jednym z głównych tematów tego spotkania był właśnie ten kontrakt międzynarodowy, negocjowany ostatecznie przez von der Leyen w stolicy Urugwaju, Montevideo.
Brama Brandenburska, Berlin Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur
Brama Brandenburska, Berlin / Pixabay.com

Sednem tej kontrowersyjnej umowy jest zniesienie ceł handlowych. Cła importowe zostaną zniesione na 91 procent eksportu do krajów Mercosur. Dla niemieckich producentów maszyn i samochodów oznacza to, że ich towary będą w państwach Mercosur, tzn. Argentynie, Brazylii, Boliwii, Paragwaju i Urugwaju, tańsze niż dotychczas, bo trafią na te rynki bezcłowo. Dotychczas poziom ceł w przypadku samochodów z Niemiec wynosił 35 procent ich wartości. Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) Hildegard Müller powiedziała w rozmowie z niemieckimi mediami, że stwarza to ogromne możliwości dla producentów i dostawców samochodów. W 2023 roku Niemcy wyeksportowały do Argentyny i Brazylii 20 700 samochodów osobowych. Te liczby mogłyby wzrosnąć wielokrotnie po zniesieniu ceł.

Według Komisji Europejskiej w ten sposób europejskie przedsiębiorstwa oszczędzą cztery miliardy euro rocznie. W zamian UE chce znieść 92 procent wszystkich ceł importowych z regionu Mercosur do Europy. Po stronie Mercosuru skorzystają na tym w szczególności producenci rolni i przedsiębiorstwa surowcowe. Wołowina, która była wcześniej objęta cłem w wysokości 60 procent, będzie w Europie szczególnie tania.

 

Niemcy potrzebują tej umowy

Rzecznik rządu Christiane Hoffmann powiedziała na konferencji jasno, że Niemcom zależy na tej umowie. Jednocześnie zaznaczyła, że celem Niemiec jest to, aby umowa ta została zaakceptowana przez wszystkie państwa członkowskie i w porozumieniu wszystkich zainteresowanych. Dziennikarze spytali, czy jest to w ogóle możliwe, bo np. Francja kategorycznie sprzeciwia się tej umowie. Na to pytania Hoffmann nie znalazła przekonującej odpowiedzi, ale powtarzała, że Niemcy są cały czas w kontakcie z przedstawicielami Francji i starają się o kompromisowe rozwiązanie.

Niemcy uważają umowę Mercosur za szansę dla swojego borykającego się z problemami przemysłu. Umowa Mercosur – EU ma umożliwić Niemcom lepszy dostęp do rynków Ameryki Południowej, tanich surowców i partnerów handlowych.

 

Kto się zgodzi?

W niemieckich mediach wskazywane są głównie Francja i Polska jako wielcy hamulcowi umowy z Mercosur. W niemieckim dzienniku telewizyjnym publicznej stacji telewizyjnej ARD 6 grudnia padło w tym kontekście zdanie, że opór tych państw nie musi oznaczać blokady wprowadzenia tej umowy w życie.

Na konferencji prasowej rządu żywo rozmawiano o tym, jak ominąć ewentualne weto Francji i jej sojuszników. Christiane Hoffmann wskazała na dwie główne strategie Niemiec w tej sprawie. Głównym interesem Niemiec jest trzymanie tej umowy z daleka od decyzji parlamentów państwowych. Dlatego też Niemcy już na etapie negocjacji pracowali nad tym, aby umowa wyglądała tak, żeby nie dotykać kompetencji państw członkowskich. W tym kontekście Niemcy mówią o tzw. wariancie „EU only”. W ramach tej opcji wszystkie decyzje zapadną na poziomie europejskim i tu będzie można wypracować w Radzie Europejskiej kompromis. Druga opcja to ewentualne podzielenie tematów tej umowy na „EU only” oraz aspekty, na które będą musiały się zgodzić parlamenty państw członkowskich. Te części, które będą podlegały decyzjom EU, będą mogły wejść w życie wcześniej i przed tymi obszarami, o których zdecydują parlamenty krajów europejskich.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]


 

POLECANE
To już koniec kredytu 0 proc. Kolejna wyborcza obietnica upadła gorące
To już koniec kredytu 0 proc. Kolejna wyborcza obietnica upadła

Dzisiaj minister Krzysztof Paszyk potwierdził, że kredyt 0 proc. ostatecznie upadł. Mówi się o nowym rozwiązaniu, lecz na razie nieznane są żadne szczegóły.

Kompletny odjazd ministra rozwoju. Jego słowa wywołały lawinę komentarzy polityka
"Kompletny odjazd" ministra rozwoju. Jego słowa wywołały lawinę komentarzy

Krzysztof Paszyk, minister rozwoju i technologii był gościem Bogdana Rymanowskiego. Polityk w kuriozalnych słowach odniósł się do jednego z pytań, które padło na antenie.

Projekt pomnika ofiar rzezi wołyńskiej wypadł z obrad Rady Warszawy pilne
Projekt pomnika ofiar rzezi wołyńskiej wypadł z obrad Rady Warszawy

Wbrew ostatnim zapewnieniom Rafała Trzaskowskiego, Rada Miasta Warszawa głosami radnych KO zadecydowała, że na dzisiejszym posiedzeniu nie będzie zajmować się obywatelskim projektem ws. upamiętnienia ofiar ludobójstwa wołyńskiego na Powązkach Wojskowych.

Rakotwórcze związki w zabawkach. UOKiK wydał komunikat z ostatniej chwili
Rakotwórcze związki w zabawkach. UOKiK wydał komunikat

Na 221 przebadanych laboratoryjnie zabawek w 25 stwierdzono nieprawidłowości, w tym przekroczenie stężenia rakotwórczych ftalanów - poinformował w czwartek Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Jest nowy szef Rady Mediów Narodowych z ostatniej chwili
Jest nowy szef Rady Mediów Narodowych

Nowym przewodniczącym Rady Mediów Narodowych został Wojciech Król, poseł PO.

Królewska para wywołała skandal. To prawdziwy wstyd Wiadomości
Królewska para wywołała skandal. "To prawdziwy wstyd"

Król Filip VI i królowa Letycja znaleźli się pod ostrzałem krytyki. Wszystko za sprawą ich nieobecności na uroczystościach związanych z ponownym otwarciem katedry Notre Dame w Paryżu. Decyzja o odrzuceniu zaproszenia przez monarchę wywołała oburzenie zarówno w mediach, jak i wśród obywateli Hiszpanii.

Oficjalnie: Marcin Romanowski poszukiwany listem gończym pilne
Oficjalnie: Marcin Romanowski poszukiwany listem gończym

Prokurator Piotr Woźniak wydał dziś postanowienie o poszukiwaniu podejrzanego Marcina Romanowskiego listem gończym – poinformowała w czwartek po południu prokuratura.

Włodzimierz Czarzasty trafił do szpitala z ostatniej chwili
Włodzimierz Czarzasty trafił do szpitala

Serwis "Wirtualna Polska" poinformował w czwartek po południu, że przewodniczący Nowej Lewicy i wicemarszałek Sejmu Włodzimierz Czarzasty ma poważne problemy zdrowotne i trafił do szpitala.

Subwencja PiS. Szef PKW:  Przepis Kodeksu wyborczego jest jednoznaczny z ostatniej chwili
Subwencja PiS. Szef PKW: "Przepis Kodeksu wyborczego jest jednoznaczny"

Państwowa Komisja Wyborcza otrzymała postanowienie Sądu Najwyższego ws. skargi PiS. Odniesie się do niego na posiedzeniu zarządzonym na najbliższy poniedziałek, 16 grudnia.

Komunikat IMGW. Alerty wydane w 11 województwach gorące
Komunikat IMGW. Alerty wydane w 11 województwach

W czwartek Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej wydał ostrzeżenia I stopnia przed oblodzeniem na drogach. Obejmują powiaty w 11 województwach.

REKLAMA

Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur

W piątek 6 grudnia dosłownie parę godzin przed podpisaniem umowy między państwami Mercosur i przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulą von der Leyen odbyła się tradycyjna piątkowa konferencja prasowa niemieckiego rządu. Jednym z głównych tematów tego spotkania był właśnie ten kontrakt międzynarodowy, negocjowany ostatecznie przez von der Leyen w stolicy Urugwaju, Montevideo.
Brama Brandenburska, Berlin Niemcy starają się, żeby państwa narodowe nie mogły zablokować umowy UE – Mercosur
Brama Brandenburska, Berlin / Pixabay.com

Sednem tej kontrowersyjnej umowy jest zniesienie ceł handlowych. Cła importowe zostaną zniesione na 91 procent eksportu do krajów Mercosur. Dla niemieckich producentów maszyn i samochodów oznacza to, że ich towary będą w państwach Mercosur, tzn. Argentynie, Brazylii, Boliwii, Paragwaju i Urugwaju, tańsze niż dotychczas, bo trafią na te rynki bezcłowo. Dotychczas poziom ceł w przypadku samochodów z Niemiec wynosił 35 procent ich wartości. Prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA) Hildegard Müller powiedziała w rozmowie z niemieckimi mediami, że stwarza to ogromne możliwości dla producentów i dostawców samochodów. W 2023 roku Niemcy wyeksportowały do Argentyny i Brazylii 20 700 samochodów osobowych. Te liczby mogłyby wzrosnąć wielokrotnie po zniesieniu ceł.

Według Komisji Europejskiej w ten sposób europejskie przedsiębiorstwa oszczędzą cztery miliardy euro rocznie. W zamian UE chce znieść 92 procent wszystkich ceł importowych z regionu Mercosur do Europy. Po stronie Mercosuru skorzystają na tym w szczególności producenci rolni i przedsiębiorstwa surowcowe. Wołowina, która była wcześniej objęta cłem w wysokości 60 procent, będzie w Europie szczególnie tania.

 

Niemcy potrzebują tej umowy

Rzecznik rządu Christiane Hoffmann powiedziała na konferencji jasno, że Niemcom zależy na tej umowie. Jednocześnie zaznaczyła, że celem Niemiec jest to, aby umowa ta została zaakceptowana przez wszystkie państwa członkowskie i w porozumieniu wszystkich zainteresowanych. Dziennikarze spytali, czy jest to w ogóle możliwe, bo np. Francja kategorycznie sprzeciwia się tej umowie. Na to pytania Hoffmann nie znalazła przekonującej odpowiedzi, ale powtarzała, że Niemcy są cały czas w kontakcie z przedstawicielami Francji i starają się o kompromisowe rozwiązanie.

Niemcy uważają umowę Mercosur za szansę dla swojego borykającego się z problemami przemysłu. Umowa Mercosur – EU ma umożliwić Niemcom lepszy dostęp do rynków Ameryki Południowej, tanich surowców i partnerów handlowych.

 

Kto się zgodzi?

W niemieckich mediach wskazywane są głównie Francja i Polska jako wielcy hamulcowi umowy z Mercosur. W niemieckim dzienniku telewizyjnym publicznej stacji telewizyjnej ARD 6 grudnia padło w tym kontekście zdanie, że opór tych państw nie musi oznaczać blokady wprowadzenia tej umowy w życie.

Na konferencji prasowej rządu żywo rozmawiano o tym, jak ominąć ewentualne weto Francji i jej sojuszników. Christiane Hoffmann wskazała na dwie główne strategie Niemiec w tej sprawie. Głównym interesem Niemiec jest trzymanie tej umowy z daleka od decyzji parlamentów państwowych. Dlatego też Niemcy już na etapie negocjacji pracowali nad tym, aby umowa wyglądała tak, żeby nie dotykać kompetencji państw członkowskich. W tym kontekście Niemcy mówią o tzw. wariancie „EU only”. W ramach tej opcji wszystkie decyzje zapadną na poziomie europejskim i tu będzie można wypracować w Radzie Europejskiej kompromis. Druga opcja to ewentualne podzielenie tematów tej umowy na „EU only” oraz aspekty, na które będą musiały się zgodzić parlamenty państw członkowskich. Te części, które będą podlegały decyzjom EU, będą mogły wejść w życie wcześniej i przed tymi obszarami, o których zdecydują parlamenty krajów europejskich.

[Aleksandra Fedorska jest dziennikarką polskich i niemieckich mediów]



 

Polecane
Emerytury
Stażowe