Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.


 

POLECANE
Wiadomości
W Gdańsku dobre nastroje mimo przegranej na koniec sezonu. Lechia zostaje w Ekstraklasie

W sobotni wieczór na Polsat Plus Arenie w Gdańsku odbył się ostatni mecz sezonu Ekstraklasy, w którym Lechia Gdańsk podejmowała GKS Katowice. Choć gospodarze przegrali 2:3, nastroje w Gdańsku były wyraźnie pozytywne – Lechia utrzymała się w lidze, a stadion wypełnił się blisko 15 tysiącami kibiców, którzy nie szczędzili gardła.

Szwajcarski dostawca energii pozywa Niemcy. Chodzi o przedwczesne zamknięcie elektrowni węglowej z ostatniej chwili
Szwajcarski dostawca energii pozywa Niemcy. Chodzi o przedwczesne zamknięcie elektrowni węglowej

Szwajcarska spółka energetyczna Azienda Elettrica Ticinese (AET) domaga się od rządu Niemiec 85 milionów euro odszkodowania. Powód? Przedwczesne zamknięcie elektrowni węglowej Trianel w Lünen, w której AET miała 16% udziałów. Sprawa trafiła do Międzynarodowego Centrum Rozstrzygania Sporów Inwestycyjnych (ICSID) w Waszyngtonie.

Trzaskowski u Mentzena za likwidacją TVP Info i przeciwko nowym podatkom z ostatniej chwili
Trzaskowski u Mentzena za likwidacją TVP Info i przeciwko nowym podatkom

Przeciwny nowym podatkom i ograniczeniom w obrocie gotówkowym, ale za likwidacją TVP Info - to niektóre z deklaracji, jakie złożył kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski podczas sobotniej rozmowy ze Sławomirem Mentzenem w jego mediach społecznościowych.

Europejski Zielony Ład jest konsekwentnie wdrażany. Anna Bryłka odpowiada Trzaskowskiemu z ostatniej chwili
"Europejski Zielony Ład jest konsekwentnie wdrażany". Anna Bryłka odpowiada Trzaskowskiemu

Kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski zapewniał w trakcie jednej z debat, że "już nie ma Europejskiego Zielonego Ładu, dlatego, że w tej chwili zmienił się świat". Do tych słów krótko odniosła się europoseł Konfederacji, Anna Bryłka. 

Ekstraklasa: Lech Poznań mistrzem Polski z ostatniej chwili
Ekstraklasa: Lech Poznań mistrzem Polski

Lech Poznań wygrywając w ostatniej kolejce ekstraklasy z Piastem Gliwice 1:0 został piłkarskim mistrzem Polski.

Komunikat dla mieszkańców Gdańska z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców Gdańska

Ważna informacja dla mieszkańców Gdańska: już w najbliższy czwartek 29 maja rusza remont al. Rzeczypospolitej. Mieszkańcy muszą przygotować się na zmiany w organizacji ruchu i komunikacji miejskiej.

Niemcy przywrócą zasadniczą służbę wojskową? Boris Pistorius zabiera głos z ostatniej chwili
Niemcy przywrócą zasadniczą służbę wojskową? Boris Pistorius zabiera głos

Niemcy mogą przywrócić obowiązkową służbę wojskową, jeśli zmodernizowany system ochotniczy nie spełni celów rekrutacyjnych - powiedział minister obrony Boris Pistorius w sobotę w wywiadzie dla Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.

Karol Nawrocki: Przy wsparciu Solidarności odrzucimy ekoterroryzm z ostatniej chwili
Karol Nawrocki: Przy wsparciu Solidarności odrzucimy ekoterroryzm

- Przy wsparciu Solidarności odrzucimy ekoterroryzm, ekoszaleństwo Zielonego Ładu i wrócimy do normalności - powiedział kandydat na prezydenta Karol Nawrocki na sobotnim wiecu w Rybniku.

Kazik Staszewski chory. To zdjęcie zaniepokoiło fanów Wiadomości
Kazik Staszewski chory. To zdjęcie zaniepokoiło fanów

Kazik Staszewski, lider zespołu Kult, przekazał niepokojącą informację o swoim stanie zdrowia. Na swoim Instagramie zamieścił zdjęcie ze szpitala. Okazuje się, że artysta nie jest w najlepszej kondycji.

Trzaskowski podda się testom na obecność narkotyków? Jest odpowiedź kandydata KO z ostatniej chwili
Trzaskowski podda się testom na obecność narkotyków? Jest odpowiedź kandydata KO

W sobotę Rafał Trzaskowski odniósł się do propozycji Karola Nawrockiego, aby obaj politycy poddali się testom na obecność substancji psychoaktywnych w organizmie.

REKLAMA

Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe