Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.


 

POLECANE
Czy uda się wepchnąć dżinna z powrotem do butelki? tylko u nas
Czy uda się wepchnąć dżinna z powrotem do butelki?

Bardzo dobrze, że prowadzący z nim rozmowę w Radiu Wnet Łukasz Jankowski przerwał wywiad po jego słowach o "fejkowych komorach gazowych". Ale dlaczego człowiek o takich poglądach w ogóle się tam znalazł? Dlaczego został mu udostępniony mikrofon? Czy redakcja nie mogła przewidzieć, co będzie mówił?

Reprezentacja Polski ma nowego trenera Wiadomości
Reprezentacja Polski ma nowego trenera

Po ponad miesiącu od rezygnacji Michała Probierza, Polski Związek Piłki Nożnej zdecydował, kto przejmie stery w reprezentacji Polski. Jak ustalił Polsat News, nowym selekcjonerem zostanie Jan Urban.

Pożar w Siemianowicach Śląskich. Komunikat RCB dla mieszkańców Wiadomości
Pożar w Siemianowicach Śląskich. Komunikat RCB dla mieszkańców

RCB wydało w poniedziałek wieczorem alert dotyczący pożaru hali produkcyjnej przy ul. Chemicznej w Siemianowicach Śląskich. Mieszkańcy proszeni są o niezbliżanie się do miejsca pożaru oraz o zamknięcie okien, aby uniknąć narażenia na szkodliwy dym.

Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać Wiadomości
Nowy komunikat GIS. Na ten produkt trzeba uważać

Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) poinformował w poniedziałek o wycofaniu ze sprzedaży łyżki cedzakowej, która może zagrażać zdrowiu. Produkt był dostępny w sklepach sieci TEDi w całej Polsce.

Największe zderzenie czarnych dziur w historii badań. Naukowcy nie kryją zdumienia Wiadomości
Największe zderzenie czarnych dziur w historii badań. Naukowcy nie kryją zdumienia

Naukowcy odkryli największe w historii zderzenie dwóch czarnych dziur, każdej o masie ponad 100 razy większej od masy Słońca – ogłosiło w poniedziałek międzynarodowe konsorcjum LIGO-Virgo-KAGRA. W wyniku kolizji powstała jeszcze masywniejsza czarna dziura, oddalona od Ziemi o ok. 10 mld lat świetlnych.

Zachowuję optymizm. Poseł PiS trafił do szpitala Wiadomości
"Zachowuję optymizm". Poseł PiS trafił do szpitala

Poseł Jacek Osuch (Prawo i Sprawiedliwość) opublikował w mediach społecznościowych zdjęcie ze szpitala. W krótkim wpisie poinformował, że trafił na leczenie, jednocześnie dziękując lekarzom za opiekę i zwracając się z apelem do obserwatorów.

Trump stawia Putinowi ultimatum. „Jesteśmy bardzo niezadowoleni” Wiadomości
Trump stawia Putinowi ultimatum. „Jesteśmy bardzo niezadowoleni”

Prezydent USA Donald Trump zapowiedział w poniedziałek na spotkaniu z sekretarzem generalnym NATO Markiem Rutte, że Stany Zjednoczone będą wysyłać Ukrainie uzbrojenie, za które zapłacą Europejczycy.

Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego z ostatniej chwili
Komunikat dla mieszkańców woj. kujawsko-pomorskiego

Nowe rondo powstanie w miejscowości Mokre koło Grudziądza (Kujawsko-pomorskie) na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 55 z drogami powiatowymi 1351C i 1357C. Wartość inwestycji sięgnie ponad 11,8 mln zł - poinformował w poniedziałek Oddział GDDKiA w Bydgoszczy.

Pożar hali w Siemianowicach Śląskich z ostatniej chwili
Pożar hali w Siemianowicach Śląskich

W poniedziałek 14 lipca po godz. 14 w Siemianowicach Śląskich przy ul. Chemicznej wybuchł pożar hali produkcyjno-magazynowej. Na miejscu jest kilkanaście zastępów straży pożarnej.

Zielona rewolucja uderza w Holandię. Brakuje prądu i infrastruktury Wiadomości
Zielona rewolucja uderza w Holandię. Brakuje prądu i infrastruktury

Choć Holandia uchodzi za lidera zielonej transformacji, dziś boryka się z poważnym kryzysem energetycznym. Sieć elektroenergetyczna nie nadąża za rosnącym zapotrzebowaniem, a tysiące firm i instytucji czeka na możliwość podłączenia do prądu.

REKLAMA

Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety

Premier Tusk zapowiedział, że do 2032 r. Polska ma zainwestować aż 180 mld zł w kolej. Sekcja Kolejarzy NSZZ “Solidarność” wskazuje na brak konkretów związanych z tak dużą kwotą, a ponadto wciąż obawia się o projekt CPK, który może być okrojony z wielu planowanych wcześniej połączeń kolejowych.
Pociąg PKP Intercity Premier zapowiada 180 mld zł na inwestycje w kolej. Kolejowa Solidarność czeka na konkrety
Pociąg PKP Intercity / fot. Koefbac, CC BY-SA 4.0 , via Wikimedia Commons

Deklaracja ta padła podczas konferencji "Polska. Rok przełomu", która odbyła się 10 lutego 2025 roku w siedzibie Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie, że do 2032 roku Polska zainwestuje 180 miliardów złotych w rozwój kolei.

Jak mówi nam Zdzisław Jasiński, zastępca przewodniczącego Sekcji Zawodowej Infrastruktury Kolejowej NSZZ “Solidarność”, inwestycje w kolej wymagają planowania na lata, nie da się ich wymyślić i ogłosić w krótkim czasie.

W naszym sektorze są potrzebne 3-4 lata samych uzgodnień środowiskowych, energetycznych do realizacji nowych inwestycji. Tego nie załatwia się w miesiąc. Wszystkie projekty, które do tej pory były rozpisane, czy to w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego, czy ze środków KPO, były zaplanowane na lata. To były plany modernizacji dworców, peronów, też inne inwestycje. Teraz głównie robi się rewizje i przegląd tych projektów. Na dziś nie ma konkretów, co z tych planów zostaje, jak finalnie będzie wyglądać CPK. Łatwo jest powiedzieć, że wyda się miliardy na kolej, ale co z tego?

- mówi przewodniczący i podkreśla, że obecne władze koncentrują się na audycie zastanych przedsięwzięć.

Skupiają się na prześwietlaniu projektów poprzedniej władzy, a nowych nie ma. Chciałbym wiedzieć, co będzie za te 180 miliardów zrobione, jakie nowe linie powstaną, jakie dworce wyremontują, jaki tabor zakupią. Brakuje konkretów.

- puentuje Zdzisław Jasiński.

 

Również niektórzy ekonomiści podchodzą do tych deklaracji z rezerwą, wskazując, że zapowiadana kwota inwestycji jest zgodna z wcześniejszymi prognozami i nie stanowi przełomu. Janusz Jankowiak, główny ekonomista Polskiej Rady Biznesu, zauważył, że większość tych inwestycji będzie finansowana ze środków unijnych, co może ograniczać ich realny wpływ na gospodarkę.

 

Tak samo Paulina Matysiak powątpiewa w te deklaracje:

Jeśli potraktować ją na serio to ta deklaracja stanowi niezwykle istotny sygnał dla przyszłości transportu kolejowego w Polsce, który jest kluczowym elementem nowoczesnej, zrównoważonej mobilności oraz czynnikiem wspierającym rozwój gospodarczy kraju.

ALE… Jak państwo sami pamiętacie, pan premier różne rzeczy mówi, często bez pokrycia w faktach

- pisze posłanka na serwisie X.

 

 

Solidarność pyta co dalej z CPK

Solidarność kolejowa jest zaniepokojona perspektywą powstania Centralnego Portu Komunikacyjnego.

Na dziś Centralny Port Komunikacyjny dla nowej władzy stał się tylko lotniskiem, a przecież miał być kołem zamachowym całego transportu kolejowego, miały być szprychy łączące mniejsze miejscowości z większymi i dalej z samym lotniskiem. Gdy teraz projekt CPK zostaje okrojony, to gdzie zostanie zainwestowane te 180 miliardów zł?

- pyta Henryk Grymel, przewodniczący Krajowej Sekcji Kolejarzy NSZZ “Solidarność”.

Projekt obywatelski został przez koalicję rządzącą odrzucony, a miał ją zobowiązywać do realizacji CPK w modelu z rozwiniętym komponentem kolejowym. To oznacza, że zapewne będą chcieli coś w nim zmienić, a my się obawiamy, że cięcia będą dotyczyć kolei.

- przewiduje przewodniczący.



 

Polecane
Emerytury
Stażowe