Kredyt gotówkowy przez aplikację mobilną – czy to w ogóle możliwe?
Artykuł Sponsorowany
Zaciągnięcie kredytu gotówkowego jest dość poważnym wyzwaniem i to nawet w sytuacji, gdy wszystkie formalności chcemy zrealizować w banku. Dlatego wielu Wierzycieli wpadło na pomysł, by umożliwić swym klientom możliwość zaciągnięcia takiego zobowiązania przez aplikację mobilną. Niestety – jak to zawsze była – zamysł ten nie może obejść się bez problemów. Na co zatem warto uważać, zanim zaciągniemy kredyt przez aplikację mobilną?
Kredyt, czy pożyczka?
Zasadniczą kwestią, o której niestety zapominają nas (klientów) poinformować wierzyciele, jest to, że większość „kredytów” udzielanych drogą mobilną, to po prostu pożyczki, a więc zobowiązania o znacznie wyższej wartości. Dla przypomnienia, pożyczka gotówkowa jest produktem finansowym, w przypadku którego wysokość kosztów nie jest na tym samym poziomie, co w przypadku kredytu. Dla porównania, RRSO zwykłego kredytu, może oscylować w granicach 10 – 12 procent. W przypadku pożyczki, wartość ta może wzrosnąć nawet do 18 procent. Przedkłada się to na wzrost raty nawet o kilkaset złotych, co – dla wielu domowych budżetów – może być katastrofalne w skutkach. Na szczęście informacje dotyczące wysokości ewentualnych rat i wskaźnik RRSO to dane, które można łatwo przeanalizować z poziomu aplikacji mobilnej (i nie tylko).
Automatyczne obliczanie zdolności
Niektóre banki w swoich aplikacjach mobilnych, wprowadzają funkcję automatycznego obliczania zdolności kredytowej. Jest to funkcja skądinąd bardzo przydatna, ale też wiąże się z pewnymi nieścisłościami. Największą z nich są parametry pożyczki (lub kredytu), które automatycznie wpływają na wysokość miesięcznego zobowiązania. Należą do nich:
Możliwość przelewania wszystkich środków na konto w wybranym banku. Dzięki temu, możemy zaoszczędzić nawet 2 – 3 punktów procentowych całej wartości kredytu. Taka obniżka będzie miała istotny wpływ na wysokość miesięcznej raty i z pewnością pomoże w uzyskaniu płynności finansowej gospodarstwa domowego. Przy zaciąganiu pożyczki (kredytu) przez aplikację mobilną, warto na to zwrócić istotną uwagę.
Ubezpieczenie – to prawdziwy temat – rzeka. W większości aplikacji informuje się, że wykupienie ubezpieczenia kredytu, w znacznym stopniu zmniejsza wysokość zaciąganej prowizji. Tak też jest w rzeczywistości, ale jego wysokość jest na tyle duża, że skutecznie kompensuje ona oszczędności wynikające z redukcji prowizji. Tym samym, zamiast płacić np. kilkadziesiąt złotych mniej, płacimy w rzeczywistości 200 – 300 złotych więcej.
Oferta to nie kwota
Pożyczka dostępna w ramach aplikacji mobilnej, jest – sama w sobie – narzędziem marketingowym. Potencjalny kredytobiorca jest od samego początku bombardowany informacjami dotyczącymi możliwości zaciągnięcia horrendalnie wysokich kwot pieniędzy. Tymczasem w praktyce, ich wartość jest uzależniona od wielu prostych czynników, w tym:
- od okresu, na jaki jesteśmy zainteresowani kredytem gotówkowym; im będzie on dłuższy, tym większa szansa na uzyskanie zdolności ze strony banku,
- od wykupionych ubezpieczeń i innych „produktów dodatkowych”, które – przy niskiej zdolności – mogłyby decydować o możliwości udzielenia i uruchomienia kredytu,
- od kosztów utrzymania gospodarstwa domowego, przy czym warto pamiętać, że chodzi tu o wydatki ponoszone na mieszkanie, dom, ale też żywność i leki; do tych kosztów nie wlicza się wydatków ponoszonych na rozrywkę itd.,
- od rodzaju umowy o pracę, a także od miesięcznie uzyskiwanych dochodów: kwestia wysokości uzyskiwanych środków jest wiadoma wszystkim, z kolei umowa o pracę (zwłaszcza na czas nieokreślony) gwarantuje, że pieniądze będą pozyskiwane w sposób terminowy,
- liczby osób wchodzących w skład gospodarstwa domowego, w którą wlicza się najczęściej tylko te osoby, które są utrzymywane przez wnioskodawcę; zgodnie z tym, do tej liczby nie należy wliczać wnioskodawcy, co zresztą jest częstym błędem popełnianym przez naprędce wypełniających wniosek klientów.
Poza tym zawsze istnieje prawdopodobieństwo, że – mimo przesłania wniosku – bank i tak odrzuci go w trakcie oceny zdolności finansowej. Jeśli tak się stanie, zostaniemy o tym poinformowani poprzez aplikację (np. drogą powiadomień). Jeśli odpowiedź przesłana przez bank będzie negatywna, zostanie nam również przesłany kontakt do infolinii, która pomoże nam w uzyskaniu zdolności kredytowej (dla wybranego produktu finansowego). Dlatego wnioskowanie o kredyt poprzez aplikację, jest w rzeczywistości trudnym zadaniem i – z pewnością – dość ryzykownym przedsięwzięciem. Nie zapominajmy, że szansę mamy tylko jedną. Jeśli popełnimy błąd i nie otrzymamy decyzji pozytywnej, to nie będzie można skorzystać z oferty po raz drugi. Jedynym rozwiązaniem pozostanie wspomniany wcześniej kontakt z infolinią lub też wizyta w stacjonarnym oddziale banku.
Kilka słów podsumowania
Wnioskowanie o pożyczkę (kredyt) za pośrednictwem aplikacji mobilnej, jest rozwiązaniem dosyć prostym, które nie wymaga wizyty w banku. Niestety – za wygodę trzeba płacić! Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania wyższa o kilka punktów procentowych (w porównaniu do zwykłego kredytu), jest w tym przypadku istotnym kosztem.