Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS

„Rząd zapowiada wzrost opłaty paliwowej, który obciąży kierowców na dodatkowe 4-5 mld zł. Wzrost daniny nie jest wymuszony wydatkami na drogi, ale nowymi wydatkami socjalnymi wprowadzonymi przez rząd. W 2016 roku wpływy z podatków paliwowych wyniosły 35 mld zł wobec zaledwie 20 mld zł krajowych wydatków na drogi. Wyższa opłata paliwowa jest więc kolejnym podatkiem, który oprócz rosnącego zadłużenia publicznego ma finansować rosnące wydatki socjalne rządu.”
 Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS
/ Pixabay.com/CC0
Informacja pochodzi z komunikatu Forum Odpowiedzialnego Rozwoju z 12 lipca br. Przypomnę, że założycielem FOR jest Leszek Balcerowicz. FOR uprawia propagandę. Prawda jest taka, że wydatki na drogi wynoszą dużo, dużo więcej niż 20 mld zł. Jeśli zaczniemy liczyć koszty zewnętrzne. Co to takiego? To koszty, które płacimy my wszyscy, niezależnie czy mamy samochód, czy go nie mamy. Przykładowo, to koszty wypadków i kolizji drogowych. Według danych Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty te w 2015 r. to 48,2 mld złotych. Łącznie to prawie 3 proc. PKB. Rafał Trzeciakowski z FOR, z którym wszedłem w polemikę na Twitterze, stwierdził że „koszty wypadków pokrywane są z ubezpieczeń”. Sprawdziłem – Polska Izba Ubezpieczeń wylicza koszty OC komunikacyjnego na 8,2 mld zł w 2015 roku. Brakuje 40 mld zł. A dodatkowo koszty zewnętrzne to koszty leczenia związane ze smogiem (około 26 mld euro rocznie) i hałasem, koszty zajętości terenu, zniszczenia krajobrazu, zakwaszenia gleb, stania w korkach. Kto za to wszystko płaci? Pan płaci. Pani płaci. My płacimy.
Niestety, zamiast poważnej debaty o polityce transportowej mamy gierki partyjno-piarowe. Dziś inwestycje na drogi obejmują głównie autostrady i drogi ekspresowe. A to tylko 6 procent dróg z liczącej ponad 300 tys. km sieci drogowej. Drogi lokalne, którymi porusza się lud, pozostawione są same sobie.
Warto w tym miejscu przytoczyć wypowiedź prezydenta Słupska Roberta Biedronia dla TVN24: „Gdyby pani premier zapytała nas, samorządowców, czego my naprawdę potrzebujemy, to oczywiście, że potrzebujemy remontu dróg, ale już dzisiaj umówiliśmy się, że krajowy fundusz drogowy, te 35 mld złotych, które w 2016 miały być przeznaczone na drogi, powinien być w całości na nie przeznaczony. A przeznaczono tylko 20 mld”. Lewicowy polityk opierający się na propagandzie FOR? Panie prezydencie, zachęcam do lektury „Alternatywnej polityki transportowej w Polsce według zasad ekorozwoju” wydanej przez Instytut na Rzecz Ekorozwoju lub raportu „Polityka transportowa” Olafa Swolkienia wydanego przez INSPRO.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (29/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 

 

POLECANE
Komu służycie?. Ostra reakcja Roberta Bąkiewicza na zaskakujący ruch policji z ostatniej chwili
"Komu służycie?". Ostra reakcja Roberta Bąkiewicza na zaskakujący ruch policji

Robert Bąkiewicz ostro skrytykował decyzję policji o wprowadzeniu zakazu lotów dronów przy granicy z Niemcami. Jak twierdzi, ograniczenia uderzają w działania obywatelskie mające na celu kontrolę migracji; zakaz ogłoszono dwa dni po tym, jak Ruch Obrony Granic zakupił własne drony do patrolowania pasa przygranicznego.

Komunikat dla mieszkańców woj. świętokrzyskiego Wiadomości
Komunikat dla mieszkańców woj. świętokrzyskiego

W sobotę uruchomiono wakacyjną, bezpłatną linię autobusową z Kielc na Święty Krzyż. Kursy realizowane będą w każdą sobotę i niedzielę do 28 września. Pasażerom towarzyszyć będzie przewodnik, który opowie o atrakcjach turystycznych regionu i zaprezentuje najciekawsze miejsca na Łysej Górze.

Awaria gazociągu w Gdańsku. Nowe informacje z ostatniej chwili
Awaria gazociągu w Gdańsku. Nowe informacje

Służby zakończyły działania na terenie terminala promowego na półwyspie Westerplatte w Gdańsku, gdzie w południe doszło do uszkodzenia gazociągu z gazem ziemnym. Nikomu nic się nie stało.

Nie czuję lewej nogi. Polska wokalistka bardzo chora Wiadomości
"Nie czuję lewej nogi". Polska wokalistka bardzo chora

Maja Hyży ponownie trafiła do szpitala. Wokalistka przeszła już dziewiątą operację związaną z rzadką chorobą biodra, na którą cierpi od dzieciństwa. Niestety, zabieg nie przebiegł bez komplikacji. W mediach społecznościowych artystka podzieliła się z niepokojącymi informacjami.

Zamknięte popularne kąpieliska. Nowy komunikat GIS z ostatniej chwili
Zamknięte popularne kąpieliska. Nowy komunikat GIS

Upały, brak wiatru i opadów to idealne warunki do pojawienia się sinic w jeziorach i zalewach. Główny Inspektorat Sanitarny (GIS) poinformował 4 lipca o czasowym zamknięciu trzech kąpielisk śródlądowych z powodu zakwitu tych bakterii. Czerwona flaga oznacza całkowity zakaz kąpieli – nawet chwilowy kontakt z wodą może być niebezpieczny dla zdrowia.

Kryzys w koalicji rządowej. Kosiniak-Kamysz zabiera głos z ostatniej chwili
Kryzys w koalicji rządowej. Kosiniak-Kamysz zabiera głos

Nie boję się o stabilność koalicji; nie boję się o porozumienie naszych czterech formacji - uspokajał w sobotę szef PSL, wicepremier, minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz, odnosząc się do informacji o spotkaniu lidera Polski 2050 Szymona Hołowni z politykami PiS.

Ewakuacja pasażerów samolotu na lotnisku na Majorce. Są ranni Wiadomości
Ewakuacja pasażerów samolotu na lotnisku na Majorce. Są ranni

Sześć osób zostało rannych podczas ewakuacji pasażerów samolotu linii Ryanair na lotnisku Palma de Mallorca; wcześniej na pokładzie maszyny włączył się alarm przeciwpożarowy. Port lotniczy funkcjonuje bez zakłóceń.

Harry został wychłostany. Burza w Pałacu Buckingham Wiadomości
"Harry został wychłostany". Burza w Pałacu Buckingham

Meghan Markle znów znalazła się w centrum medialnych doniesień. Tym razem chodzi o jej życie w brytyjskiej rodzinie królewskiej, a dokładniej o trudności z zaakceptowaniem pozycji, jaką zajęła po ślubie z księciem Harrym.

Inwestycja warta miliardy. Polski gigant zdecydował z ostatniej chwili
Inwestycja warta miliardy. Polski gigant zdecydował

KGHM Polska Miedź S.A. wybuduje trzy nowe szyby górnicze na terenie Zagłębia Miedziowego. Zarząd Spółki podjął decyzję o rozpoczęciu prac w zakresie rozpoznania geologiczno-hydrogeologicznego dla projektów: GG-2 "Odra", Retków oraz Gaworzyce.

Fatalne wieści dla Tuska. Większość Polaków za dymisją premiera [SONDAŻ] z ostatniej chwili
Fatalne wieści dla Tuska. Większość Polaków za dymisją premiera [SONDAŻ]

Po przegranej Rafała Trzaskowskiego w wyborach prezydenckich, próbach podważenia legalności wyboru Karola Nawrockiego przez środowiska KO i napięciach w koalicji rządzącej, nasila się kryzys związany z przywództwem Donalda Tuska.

REKLAMA

Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS

„Rząd zapowiada wzrost opłaty paliwowej, który obciąży kierowców na dodatkowe 4-5 mld zł. Wzrost daniny nie jest wymuszony wydatkami na drogi, ale nowymi wydatkami socjalnymi wprowadzonymi przez rząd. W 2016 roku wpływy z podatków paliwowych wyniosły 35 mld zł wobec zaledwie 20 mld zł krajowych wydatków na drogi. Wyższa opłata paliwowa jest więc kolejnym podatkiem, który oprócz rosnącego zadłużenia publicznego ma finansować rosnące wydatki socjalne rządu.”
 Rafał Górski dla "TS": Paliwo plus? Plus dla PiS
/ Pixabay.com/CC0
Informacja pochodzi z komunikatu Forum Odpowiedzialnego Rozwoju z 12 lipca br. Przypomnę, że założycielem FOR jest Leszek Balcerowicz. FOR uprawia propagandę. Prawda jest taka, że wydatki na drogi wynoszą dużo, dużo więcej niż 20 mld zł. Jeśli zaczniemy liczyć koszty zewnętrzne. Co to takiego? To koszty, które płacimy my wszyscy, niezależnie czy mamy samochód, czy go nie mamy. Przykładowo, to koszty wypadków i kolizji drogowych. Według danych Sekretariatu Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, koszty te w 2015 r. to 48,2 mld złotych. Łącznie to prawie 3 proc. PKB. Rafał Trzeciakowski z FOR, z którym wszedłem w polemikę na Twitterze, stwierdził że „koszty wypadków pokrywane są z ubezpieczeń”. Sprawdziłem – Polska Izba Ubezpieczeń wylicza koszty OC komunikacyjnego na 8,2 mld zł w 2015 roku. Brakuje 40 mld zł. A dodatkowo koszty zewnętrzne to koszty leczenia związane ze smogiem (około 26 mld euro rocznie) i hałasem, koszty zajętości terenu, zniszczenia krajobrazu, zakwaszenia gleb, stania w korkach. Kto za to wszystko płaci? Pan płaci. Pani płaci. My płacimy.
Niestety, zamiast poważnej debaty o polityce transportowej mamy gierki partyjno-piarowe. Dziś inwestycje na drogi obejmują głównie autostrady i drogi ekspresowe. A to tylko 6 procent dróg z liczącej ponad 300 tys. km sieci drogowej. Drogi lokalne, którymi porusza się lud, pozostawione są same sobie.
Warto w tym miejscu przytoczyć wypowiedź prezydenta Słupska Roberta Biedronia dla TVN24: „Gdyby pani premier zapytała nas, samorządowców, czego my naprawdę potrzebujemy, to oczywiście, że potrzebujemy remontu dróg, ale już dzisiaj umówiliśmy się, że krajowy fundusz drogowy, te 35 mld złotych, które w 2016 miały być przeznaczone na drogi, powinien być w całości na nie przeznaczony. A przeznaczono tylko 20 mld”. Lewicowy polityk opierający się na propagandzie FOR? Panie prezydencie, zachęcam do lektury „Alternatywnej polityki transportowej w Polsce według zasad ekorozwoju” wydanej przez Instytut na Rzecz Ekorozwoju lub raportu „Polityka transportowa” Olafa Swolkienia wydanego przez INSPRO.

Rafał Górski

Artykuł pochodzi z najnowszego numeru "TS" (29/2017) do kupienia w wersji cyfrowej tutaj.

#REKLAMA_POZIOMA#

 


 

Polecane
Emerytury
Stażowe