Jezus jako prawdziwy krzew winny w świetle Starego Testamentu

Obraz Jezusa, jako prawdziwego krzewu winnego, może mieć sens tylko dla chrześcijan, którzy w pełni doceniają naród izraelski, jego rolę i wybór w Biblii Hebrajskiej. Ten obraz Jezusa nie ma sensu bez zrozumienia hebrajskiego kontekstu - o tym, że obraz winnicy zajmuje ważne miejsce w Starym Testamencie i pomaga w zrozumieniu słów Jezusa pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 28 kwietnia dr Faydra Shapiro, dyrektor Izraelskiego Centrum Relacji Żydowsko-Chrześcijańskich.
 Jezus jako prawdziwy krzew winny w świetle Starego Testamentu
/ pixabay.com/cristiansama

Publikujemy pełny tekst komentarza:

W dzisiejszym czytaniu z Ewangelii Jana Jezus przedstawia ostatnie ze swoich siedmiu stwierdzeń „Ja jestem". W tym wyrażeniu autor Ewangelii używa obrazu winorośli, aby pomóc czytelnikom lepiej zrozumieć kim jest Jezus.

Obraz winnicy nie pojawia się znikąd. Wcześni żydowscy odbiorcy Ewangelii czuli się swobodnie z tym wyrażeniem, ponieważ jest ono powszechnie używane w pismach hebrajskich. Widzimy je w księgach Jeremiasza, Ezechiela, Ozeasza i Izajasza oraz Psalmach, a także jako obraz starannie planowanej i troskliwej opieki Boga nad Jego ukochanym ludem, nad ludem Izraela.

Myślę, że mój ulubiony fragment [w tym temacie] pochodzi z Psalmu 80, 7-15, ukazujący obraz umiłowanego ludu Bożego próbującego zrozumieć cierpienie, szczególnie istotne w obecnym czasie:

Zrobiłeś z nas powód zwady dla naszych sąsiadów,
a wrogowie nasi z nas szydzą.

Boże Zastępów, odnów nas
i okaż Twe pogodne oblicze,

abyśmy doznali zbawienia.

Wyrwałeś winorośl z Egiptu,
wygnałeś pogan, a ją zasadziłeś.

Grunt dla niej przygotowałeś,
a ona zapuściła korzenie
i napełniła ziemię.

Góry okryły się jej cieniem,
a cedry Boże jej gałęźmi.

Swe latorośle rozpostarła aż do Morza,
a swoje pędy aż do Rzeki.

Dlaczego jej mury zburzyłeś,
tak że zrywa z niej [grona] każdy,

kto przechodzi drogą,

że ją niszczy dzik leśny,
a polne zwierzęta obgryzają?

Powróć, o Boże Zastępów!
Wejrzyj z nieba, zobacz
i nawiedź tę winorośl.

Prawdziwy krzew winny

Ewangelia Jana 15 przedstawia Jezusa jako kogoś niezwykłego: jest on przedstawiony nie tylko jako krzew winny - jak lud Izraela - ale jako PRAWDZIWY krzew winny.

Tak się dziwnie składa, że najbardziej interesującą rzeczą dla ludzi rozważających relacje żydowsko-chrześcijańskie jest znaczenie słowa „prawdziwy", a nie sam obraz winorośli. Co oznacza „prawdziwy krzew winny" w odniesieniu do umiłowanego przez Boga winnego krzewu Izraela? Czy winnica Izraela została zastąpiona, czy odrzucona?

Obraz ten jest pomocny w rozważaniach o relacji między chrześcijaństwem a judaizmem. Dotyka on także kwestii wyzwania związanego z teologią zastępstwa.

Warto zwrócić tutaj uwagę na kilka rzeczy:

Obraz Jezusa, jako prawdziwego krzewu winnego, może mieć sens tylko dla chrześcijan, którzy w pełni doceniają naród izraelski, jego rolę i wybór w Biblii Hebrajskiej. Ten obraz Jezusa nie ma sensu bez zrozumienia hebrajskiego kontekstu.

To Jezus jest przedstawiany jako prawdziwy krzew winny, ucieleśniający i wypełniający Boży plan wobec Izraela. Nie chodzi tu o to, że chrześcijaństwo zastępuje judaizm lub że Kościół zastępuje naród żydowski w Bożej ekonomii zbawienia.

„Prawda" jest w rzeczywistości bardzo bogatym i złożonym pojęciem. Nie musi kontrastować ze słowem „fałszywy" i nie powinno być tak przedstawiane. Fragment ten nie powinien oznaczać, że Jezus jest prawdziwy, a Izrael fałszywy, ale raczej sugeruje zrozumienie, że w oczach autora Ewangelii Jezus jest nośnikiem Bożego planu wobec świata, tak jak Izrael był aż do tego momentu. Jezus kontynuuje rolę i dzieło Izraela, a nie zastępuje go.

Tutaj możemy zrozumieć, że dla chrześcijan - a język jest delikatny - Jezus przychodzi, aby reprezentować pełnię Izraela i wypełnienie obietnic Izraela. Myśl, że Jezus jest zwieńczeniem Narodu Wybranego, jest niewątpliwie punktem spornym między Żydami a chrześcijanami. Jest to jednak również myśl, która powinna inspirować chrześcijan do szanowania i doceniania narodu żydowskiego jako paradygmatu Jezusa.

O Autorce

Dr Faydra Shapiro jest specjalistką od współczesnych relacji żydowsko-chrześcijańskich i dyrektorem Israel Center for Jewish-Christian Relations. Za swoją pierwszą publikację (2006) otrzymała National Jewish Book Award. Jej najnowsza książka, wspólnie z Gavinem d'Costą, to „Contemporary Catholic Approaches to the People, Land and State of Israel”. Dr Shapiro jest również wykładowcą w Philos Project i pracownikiem naukowym w Centrum Studiów nad Religiami w Tel Hai College w Izraelu.

Centrum Heschela KUL


 

POLECANE
Intensywne opady w Polsce. W ministerstwie sztab kryzysowy z udziałem premiera z ostatniej chwili
Intensywne opady w Polsce. W ministerstwie sztab kryzysowy z udziałem premiera

Na środę rano w siedzibie MSWiA zwołano sztab kryzysowy w związku z zapowiadaną kumulacją opadów deszczu. W posiedzeniu sztabu wziął udział premier Donald Tusk, szef MON Władysław Kosiniak-Kamysz, szef MSWiA Tomasz Siemoniak, minister infrastruktury Dariusz Klimczak i minister Marcin Kierwiński.

Deklaracja Hołowni. Wymowny wpis Tuska z ostatniej chwili
"Deklaracja Hołowni". Wymowny wpis Tuska

We wtorek po godz. 21 premier Donald Tusk opublikował wpis, w którym odniósł się do marszałka Sejmu Szymona Hołowni. Pisze o "wyjaśnieniach i deklaracji".

Trump: Putin opowiada nam bzdury, nie jestem z niego zadowolony z ostatniej chwili
Trump: Putin opowiada nam bzdury, nie jestem z niego zadowolony

Prezydent USA Donald Trump oświadczył we wtorek, że Władimir Putin opowiada bzdury i nie szanuje ludzkiego życia. Powtórzył też, że nie jest z niego zadowolony, i potwierdził, że wyśle broń defensywną Ukrainie.

Seryjny samobójca grasuje w Rosji tylko u nas
Seryjny samobójca grasuje w Rosji

W każdy kraju – znamy to choćby z Polski – zdarzają się zagadkowe samobójstwa. Czy też tragiczne zgony w niewyjaśnionych okolicznościach. Dotyka to nieszczęście urzędników, oficerów, polityków, menedżerów. Ale w Rosji po wybuchu pełnoskalowej wojny z Ukrainą seryjny samobójca zbiera żniwo bogate jak nigdy.

Powstańcy chcą, aby koncert (Nie)zakazane piosenki poprowadził Tomasz Wolny. Jest odpowiedź TVP z ostatniej chwili
Powstańcy chcą, aby koncert "(Nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny. Jest odpowiedź TVP

Powstańcy Warszawscy apelują do władz Telewizji Polskiej w likwidacji, aby tegoroczny koncert "Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki" poprowadził Tomasz Wolny. TVP odpowiedziało w lakoniczny sposób.

NFZ wydał pilny komunikat z ostatniej chwili
NFZ wydał pilny komunikat

Fałszywe SMS-y i e-maile o zwrocie składek wyłudzają dane – ostrzega NFZ. Sprawdź, jak nie dać się oszukać.

Autobus na torach między szlabanami. Wszystko na oczach policji [WIDEO] z ostatniej chwili
Autobus na torach między szlabanami. Wszystko na oczach policji [WIDEO]

Blisko tragedii było na przejeździe kolejowym w Inowrocławiu. Kierowca miejskiego autobusu wjechał na tory między zamykające się szlabany, ignorując czerwone światło. Świadkami groźnej sytuacji był policyjny patrol.

Poradnik prawny dla obrońców granic z ostatniej chwili
Poradnik prawny dla obrońców granic

Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej staje się coraz bardziej napięta z powodu zwiększającej się liczby przybywających do Polski z tego kierunku imigrantów. Nowy poradnik Ordo Iuris podpowiada, jak działać bezpiecznie w czasie przywróconych kontroli.

Niemiecki polityk mówi wprost, kto ma rządzić w Warszawie Wiadomości
Niemiecki polityk mówi wprost, kto ma rządzić w Warszawie

Manfred Weber zaatakował m.in. PiS na forum Parlamentu Europejskiego. Lider Europejskiej Partii Ludowej jasno określił z kim zamierza walczyć w Polsce. Zastrzegł też, że EPL wie jak walczyć "ze skrajną prawicą" i nikt nie ma prawa jej pouczać".  

Oszust udawał głos sekretarza stanu USA. Kontaktował się z szefami MSZ innych państw Wiadomości
Oszust udawał głos sekretarza stanu USA. Kontaktował się z szefami MSZ innych państw

Ktoś podszywał się pod sekretarza stanu USA Marka Rubio, i zmieniając głos oraz styl pisania przy użyciu sztucznej inteligencji, kontaktował się z wysokiej rangi urzędnikami, w tym co najmniej trzema ministrami spraw zagranicznych - podał we wtorek dziennik „Washington Post”.

REKLAMA

Jezus jako prawdziwy krzew winny w świetle Starego Testamentu

Obraz Jezusa, jako prawdziwego krzewu winnego, może mieć sens tylko dla chrześcijan, którzy w pełni doceniają naród izraelski, jego rolę i wybór w Biblii Hebrajskiej. Ten obraz Jezusa nie ma sensu bez zrozumienia hebrajskiego kontekstu - o tym, że obraz winnicy zajmuje ważne miejsce w Starym Testamencie i pomaga w zrozumieniu słów Jezusa pisze w komentarzu dla Centrum Heschela KUL na niedzielę 28 kwietnia dr Faydra Shapiro, dyrektor Izraelskiego Centrum Relacji Żydowsko-Chrześcijańskich.
 Jezus jako prawdziwy krzew winny w świetle Starego Testamentu
/ pixabay.com/cristiansama

Publikujemy pełny tekst komentarza:

W dzisiejszym czytaniu z Ewangelii Jana Jezus przedstawia ostatnie ze swoich siedmiu stwierdzeń „Ja jestem". W tym wyrażeniu autor Ewangelii używa obrazu winorośli, aby pomóc czytelnikom lepiej zrozumieć kim jest Jezus.

Obraz winnicy nie pojawia się znikąd. Wcześni żydowscy odbiorcy Ewangelii czuli się swobodnie z tym wyrażeniem, ponieważ jest ono powszechnie używane w pismach hebrajskich. Widzimy je w księgach Jeremiasza, Ezechiela, Ozeasza i Izajasza oraz Psalmach, a także jako obraz starannie planowanej i troskliwej opieki Boga nad Jego ukochanym ludem, nad ludem Izraela.

Myślę, że mój ulubiony fragment [w tym temacie] pochodzi z Psalmu 80, 7-15, ukazujący obraz umiłowanego ludu Bożego próbującego zrozumieć cierpienie, szczególnie istotne w obecnym czasie:

Zrobiłeś z nas powód zwady dla naszych sąsiadów,
a wrogowie nasi z nas szydzą.

Boże Zastępów, odnów nas
i okaż Twe pogodne oblicze,

abyśmy doznali zbawienia.

Wyrwałeś winorośl z Egiptu,
wygnałeś pogan, a ją zasadziłeś.

Grunt dla niej przygotowałeś,
a ona zapuściła korzenie
i napełniła ziemię.

Góry okryły się jej cieniem,
a cedry Boże jej gałęźmi.

Swe latorośle rozpostarła aż do Morza,
a swoje pędy aż do Rzeki.

Dlaczego jej mury zburzyłeś,
tak że zrywa z niej [grona] każdy,

kto przechodzi drogą,

że ją niszczy dzik leśny,
a polne zwierzęta obgryzają?

Powróć, o Boże Zastępów!
Wejrzyj z nieba, zobacz
i nawiedź tę winorośl.

Prawdziwy krzew winny

Ewangelia Jana 15 przedstawia Jezusa jako kogoś niezwykłego: jest on przedstawiony nie tylko jako krzew winny - jak lud Izraela - ale jako PRAWDZIWY krzew winny.

Tak się dziwnie składa, że najbardziej interesującą rzeczą dla ludzi rozważających relacje żydowsko-chrześcijańskie jest znaczenie słowa „prawdziwy", a nie sam obraz winorośli. Co oznacza „prawdziwy krzew winny" w odniesieniu do umiłowanego przez Boga winnego krzewu Izraela? Czy winnica Izraela została zastąpiona, czy odrzucona?

Obraz ten jest pomocny w rozważaniach o relacji między chrześcijaństwem a judaizmem. Dotyka on także kwestii wyzwania związanego z teologią zastępstwa.

Warto zwrócić tutaj uwagę na kilka rzeczy:

Obraz Jezusa, jako prawdziwego krzewu winnego, może mieć sens tylko dla chrześcijan, którzy w pełni doceniają naród izraelski, jego rolę i wybór w Biblii Hebrajskiej. Ten obraz Jezusa nie ma sensu bez zrozumienia hebrajskiego kontekstu.

To Jezus jest przedstawiany jako prawdziwy krzew winny, ucieleśniający i wypełniający Boży plan wobec Izraela. Nie chodzi tu o to, że chrześcijaństwo zastępuje judaizm lub że Kościół zastępuje naród żydowski w Bożej ekonomii zbawienia.

„Prawda" jest w rzeczywistości bardzo bogatym i złożonym pojęciem. Nie musi kontrastować ze słowem „fałszywy" i nie powinno być tak przedstawiane. Fragment ten nie powinien oznaczać, że Jezus jest prawdziwy, a Izrael fałszywy, ale raczej sugeruje zrozumienie, że w oczach autora Ewangelii Jezus jest nośnikiem Bożego planu wobec świata, tak jak Izrael był aż do tego momentu. Jezus kontynuuje rolę i dzieło Izraela, a nie zastępuje go.

Tutaj możemy zrozumieć, że dla chrześcijan - a język jest delikatny - Jezus przychodzi, aby reprezentować pełnię Izraela i wypełnienie obietnic Izraela. Myśl, że Jezus jest zwieńczeniem Narodu Wybranego, jest niewątpliwie punktem spornym między Żydami a chrześcijanami. Jest to jednak również myśl, która powinna inspirować chrześcijan do szanowania i doceniania narodu żydowskiego jako paradygmatu Jezusa.

O Autorce

Dr Faydra Shapiro jest specjalistką od współczesnych relacji żydowsko-chrześcijańskich i dyrektorem Israel Center for Jewish-Christian Relations. Za swoją pierwszą publikację (2006) otrzymała National Jewish Book Award. Jej najnowsza książka, wspólnie z Gavinem d'Costą, to „Contemporary Catholic Approaches to the People, Land and State of Israel”. Dr Shapiro jest również wykładowcą w Philos Project i pracownikiem naukowym w Centrum Studiów nad Religiami w Tel Hai College w Izraelu.

Centrum Heschela KUL



 

Polecane
Emerytury
Stażowe