Krótkie cykle kształcenia – „brakujące ogniwo” w polskim szkolnictwie
Polska Rama Kwalifikacji (PRK) to system porządkujący wiedzę i kompetencje uzyskiwane w poszczególnych etapach kształcenia w Polsce. Ma 8 poziomów kwalifikacji pełnych W obecnym systemie szkolnictwa wyższego pierwszym poziomem kształcenia są studia ulokowane na 6 poziomie PRK. Zdaniem organizatorów konferencji, w ramach PRK występuje jednak „brakujące ogniwo”, odpowiadające tzw. krótkim cyklom kształcenia.
Zdaniem przedstawicieli Fundacja Rektorów Polskich kształcenie w ramach piątego poziomu może stanowić swoisty pomost pomiędzy szkołą średnią a studiami wyższymi. Główną zaletą wprowadzenia krótkich cykli kształcenia w Polsce, czyli inaczej edukacji na poziomie piątym, byłoby skrócenie czasu potrzebnego do zdobycia nowych kwalifikacji. Osoby, które z różnych powodów nie mają możliwości rozpoczęcia kilkuletnich studiów , mogłyby uczyć się w ramach kilkusemestrowych cykli, zdobywając praktyczne umiejętności niezbędne do skutecznego funkcjonowania na rynku pracy. Absolwenci poziomu piątego byliby odpowiednio przygotowani do rozpoczęcia studiów licencjackich czy inżynierskich bądź zasililiby rynek pracy.
– Nasze badania wskazują, że studiami poziomu piątego zainteresowani są kandydaci o różnych potrzebach i doświadczeniach życiowych. Mogą to być osoby dojrzałe, które zgromadziły znaczące doświadczenie zawodowe po szkole średniej i szukają dla niego podbudowy w postaci wiedzy. Mogą to być kandydaci jeszcze niezdecydowani co do dalszej ścieżki kształcenia, chcący zweryfikować swoje zdolności i możliwości na studiach nieco łatwiejszych oraz krótszych, a następnie je kontynuować na tym samym, bądź innych kierunkach. – przekonuje prof. Ewa Chmielecka z Fundacji Rektorów Polskich.
- Zwiększamy szanse młodego człowieka na rynku pracy, dajemy mu możliwość rozwoju, ale również odroczenia pewnych decyzji. A być może także rozsmakowania się w zdobywaniu wiedzy – dodaje prof. Jolanta Choińska – Mika z Uniwersytetu Warszawskiego.
#REKLAMA_POZIOMA#