„Napięcia kulturowe”. „Postmodernizm: dobry czy zły?” Dyskusja w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

W jaki sposób estetyka postmodernizmu przenikła do świata polityki, kapitalizmu i relacji społecznych? Czy postmodernizm powinien mieć prawo do szydzenia z religii, kwestionowania pism świętych i moralnego autorytetu w islamie i chrześcijaństwie? Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza do udziału w dyskusji pod tytułem „Postmodernim: dobry czy zły?” z cyklu „Napięcia kulturowe”.
Dyskusja „Napięcia kulturowe”. „Postmodernizm: dobry czy zły?” Dyskusja w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Dyskusja / Pixabay.com

Naszymi gośćmi będą artyści, pisarze, kuratorzy i myśliciele z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w postrzeganiu kwestii  dzielących współczesne społeczeństwa.  W dyskusji udział wezmą Rachel Ara, Esmé Partridge i Mariusz Cieślik. Gospodarzami spotkania będą brytyjski pisarz i krytyk Manick Govinda oraz polska artystka i kuratorka Agnieszka Kołek.

Krytyk sztuki J.J. Charlesworth twierdzi, że żyjemy na etapie postmodernizmu, kiedy wszystko, co ktoś powie czy zrobi, jest akceptowalne. Doprowadziło to do powstania nowej kultury ortodoksji. Zaproszona prelegentka, Esmé L.K. Partridge, pisze, że „postmodernizm wywodzi się ze zjawiska detradycjonalizacji: erozji instytucji i autorytetów roszczących sobie prawo do obiektywnej prawdy”. „Brak szacunku, karnawałowość i żartobliwość wydają się kluczowymi cechami postmodernistycznej estetyki, która przyjmuje postać performatywnego aktywizmu i obywatelskiego nieposłuszeństwa, od pokojowych protestów grupy Pussy Riot przeciwko rosyjskiemu państwu i cerkwi prawosławnej, po aktywistów Just Stop Oil, oblewających obrazy zupą pomidorową –  jak np. «Słoneczniki» Van Gogha w National Gallery w Londynie” – dodaje Manick Govinda, kurator spotkania.

Niektórzy twierdzą, że obecny polityczny i społeczny marazm jest następstwem postmodernizmu. Postmodernizm oskarżany jest o zapoczątkowanie obsesji na punkcie polityk tożsamości, postrzegania sztuki jako aktywizmu, płynności płci, a zarazem wychwalany za sprzeciw wobec religijnych i duchowych pojęć wzniosłości i prawdy. 

W tekście pt. „Art Against Orthodoxy” krytyk sztuki J.J. Charlesworth twierdzi, że żyjemy na etapie postmodernizmu, kiedy wszystko, co ktoś powie czy zrobi, jest akceptowalne. Doprowadziło to do powstania nowej kultury ortodoksji. Zaproszona prelegentka, Esmé L.K. Partridge, pisze, że „postmodernizm wywodzi się ze zjawiska detradycjonalizacji… erozji instytucji i autorytetów roszczących sobie prawo do obiektywnej prawdy” (Spirituality in the Postmodern World, sierpień 2021). Ponowocześni myśliciele tacy jak Michel Foucault czy Judith Butler odrzucają heteroseksualną, binarną relację między mężczyzną i kobietą, gdyż postrzegają ją jako formę społecznego przymusu. Co więcej, postmodernizm zrodził teorię queer, zgodnie z którą istnieje wielość popędów seksualnych. Doprowadziło to do dyskusji i prób obrony pedofilii, zoofilii i wolności konstruowania złożonych samoidentyfikacji jako sposobu na przekroczenie limitów materialnej, biologicznej rzeczywistości i norm kulturowych.

Tradycjonaliści mogą postrzegać postmodernizm jako teoretyczny model, który powinien zostać usunięty ze świata sztuki, środowiska akademickiego i dyskursu społecznego. Jak twierdzi Manick Govinda w odpowiedzi na tekst Charleswortha, taki pogląd może jednak być mylny. Szatańskie wersety Salmana Rushdiego czy kontrowersyjny serial animowany South Park to postmodernistyczne dzieła, które kwestionują autorytety i pojęcia prawdy i autentyczności. Julian Schnabel jest postmodernistycznym artystą i reżyserem filmowym, który słynie z krytyki systemów reprezentacji. Zadaje on pytanie: „Dlaczego biała osoba nie może opowiedzieć historii kogoś, kto jest czarny?”. Brak szacunku, karnawałowość i żartobliwość wydają się kluczowymi cechami postmodernistycznej estetyki, która przyjmuje postać performatywnego aktywizmu i obywatelskiego nieposłuszeństwa, od pokojowych protestów grupy Pussy Riot przeciwko rosyjskiemu państwu i cerkwi prawosławnej, po aktywistów Just Stop Oil, oblewających obrazy zupą pomidorową –  jak np. „Słoneczniki” Van Gogha w National Gallery w Londynie

– piszą kuratorzy wystawy.

Dyskusja odbędzie się 24 listopada 2022 w godzinach 18:30–20:30 w Pracowni za księgarnią Tarabuk w Zamku Ujazdowskim, ul. Jazdów 2. Wstęp wolny. 

Debatę w języku angielskim będzie można oglądać na żywo na YouTubie.

Więcej informacji o spotkaniu znajduje się na stronie www.u-jazdowski.pl.
 


 

POLECANE
Znamienne nagranie. Na spotkaniu koalicji chętnych Macron przywitał wszystkich... oprócz Tuska gorące
Znamienne nagranie. Na spotkaniu "koalicji chętnych" Macron przywitał wszystkich... oprócz Tuska

Na kanale YT ukraińskiego "24 Kanał" pojawiło się znamienne nagranie, na którym widać jak prezydent Francji Emmanuel Macron wita przybyłych na spotkanie tzw. "koalicji chętnych". Witam wszystkich... oprócz Donalda Tuska.

Szlachetny pedofil jednak nie taki szlachetny tylko u nas
"Szlachetny pedofil" jednak nie taki szlachetny

Czy istnieje niegroźna wersja pedofilii? Obecnie na to pytanie muszą sobie odpowiedzieć Norwegowie. W ich kraju doszło bowiem do aresztowania aktywisty pro-pedofilskiego, który utrzymywał, że żadnych dzieci nie krzywdzi. Prawda okazała się, niestety, zupełnie inna.

Tusk odpuścił, Karol Nawrocki buduje koalicję przeciwko Mercosur z ostatniej chwili
Tusk odpuścił, Karol Nawrocki buduje koalicję przeciwko Mercosur

Polski prezydent spotkał się dzisiaj z Giorgią Meloni, a rozmowy dotyczyły również umowy handlowej z krajami Mercosur. Komisja Europejska sfinalizowała już projekt porozumienia, obecnie jedyną drogą do jego zatrzymania pozostaje zdecydowana akcja dyplomatyczna – Karol Nawrocki podjął się budowy koalicji państw gotowych sprzeciwić się tej umowie. Polski prezydent po wizycie we Włoszech, wybiera się 16 września do Paryża. Francja bowiem również sprzeciwia się umowie niszczącej europejskie rolnictwo.

Spotkanie Nawrocki-Meloni. Wiadomo, o czym rozmawiano z ostatniej chwili
Spotkanie Nawrocki-Meloni. Wiadomo, o czym rozmawiano

Włoska premier Giorgia Meloni i polski prezydent Karol Nawrocki rozmawiali w Rzymie o najważniejszych wyzwaniach geopolitycznych. Tematy Ukrainy i Bliskiego Wschodu stały się punktem kulminacyjnym rozmów.

Grupa Wyszehradzka wraca do gry. Karol Nawrocki zwrócił się do Viktora Orbana polityka
Grupa Wyszehradzka wraca do gry. Karol Nawrocki zwrócił się do Viktora Orbana

Premier Węgier Viktor Orban ogłosił wiadomość – Polska i Węgry zaczynają odbudowywać swoją współpracę. To zielone światło od prezydenta Karola Nawrockiego może przywrócić dawną siłę Grupie Wyszehradzkiej.

Awantura w Trybunale Stanu. Małgorzata Manowska: To zdziczenie obyczajów Wiadomości
Awantura w Trybunale Stanu. Małgorzata Manowska: To zdziczenie obyczajów

Środowe posiedzenie Trybunału Stanu przerodziło się w prawdziwy skandal. Grupa sędziów wtargnęła na salę, mimo że wcześniej TS wykluczył ich z udziału w obradach, ponieważ byli przesłuchiwani w poruszanej sprawie przez prokuraturę w charakterze świadków. Dzisiaj oświadczenie wydała prezes SN, Małgorzata Manowska.

Trwa spotkanie Karola Nawrockiego z premier Włoch Giorgią Meloni z ostatniej chwili
Trwa spotkanie Karola Nawrockiego z premier Włoch Giorgią Meloni

Po kilkunastu godzinach od rozmów w Białym Domu z Donaldem Trumpem, prezydent Karol Nawrocki przyleciał do Włoch. Jego wizyta w Rzymie zaczęła się od symbolicznego gestu.

Trump na spotkaniu koalicji chętnych: Przestańcie kupować wreszcie rosyjską ropę polityka
Trump na spotkaniu "koalicji chętnych": Przestańcie kupować wreszcie rosyjską ropę

Prezydent USA Donald Trump nie przebierał w słowach - Europa finansuje wojnę w Ukrainie, a Stary Kontynent wciąż zamyka oczy na miliardowe zyski Rosji. Rosja otrzymała bowiem w ciągu jednego roku od UE 1,1 miliarda euro ze sprzedaży paliw.

Polacy ocenili rząd Tuska. Tak źle jeszcze nie było z ostatniej chwili
Polacy ocenili rząd Tuska. Tak źle jeszcze nie było

W sierpniu poparcie dla rządu Donalda Tuska wyniosło tylko 30 proc., czyli o 2 pkt proc. mniej niż w lipcu. To najsłabszy wynik od co najmniej półtora roku.

Co naprawdę obiecał Tusk w Paryżu? Taka ma być rola Polski z ostatniej chwili
Co naprawdę obiecał Tusk w Paryżu? Taka ma być rola Polski

Podczas rozmów w Paryżu premier Donald Tusk ujawnił, jakie zadanie ma pełnić Polska w kontekście wojny na Ukrainie.

REKLAMA

„Napięcia kulturowe”. „Postmodernizm: dobry czy zły?” Dyskusja w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

W jaki sposób estetyka postmodernizmu przenikła do świata polityki, kapitalizmu i relacji społecznych? Czy postmodernizm powinien mieć prawo do szydzenia z religii, kwestionowania pism świętych i moralnego autorytetu w islamie i chrześcijaństwie? Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski zaprasza do udziału w dyskusji pod tytułem „Postmodernim: dobry czy zły?” z cyklu „Napięcia kulturowe”.
Dyskusja „Napięcia kulturowe”. „Postmodernizm: dobry czy zły?” Dyskusja w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski
Dyskusja / Pixabay.com

Naszymi gośćmi będą artyści, pisarze, kuratorzy i myśliciele z Europy, których celem jest otwarcie nowych perspektyw w postrzeganiu kwestii  dzielących współczesne społeczeństwa.  W dyskusji udział wezmą Rachel Ara, Esmé Partridge i Mariusz Cieślik. Gospodarzami spotkania będą brytyjski pisarz i krytyk Manick Govinda oraz polska artystka i kuratorka Agnieszka Kołek.

Krytyk sztuki J.J. Charlesworth twierdzi, że żyjemy na etapie postmodernizmu, kiedy wszystko, co ktoś powie czy zrobi, jest akceptowalne. Doprowadziło to do powstania nowej kultury ortodoksji. Zaproszona prelegentka, Esmé L.K. Partridge, pisze, że „postmodernizm wywodzi się ze zjawiska detradycjonalizacji: erozji instytucji i autorytetów roszczących sobie prawo do obiektywnej prawdy”. „Brak szacunku, karnawałowość i żartobliwość wydają się kluczowymi cechami postmodernistycznej estetyki, która przyjmuje postać performatywnego aktywizmu i obywatelskiego nieposłuszeństwa, od pokojowych protestów grupy Pussy Riot przeciwko rosyjskiemu państwu i cerkwi prawosławnej, po aktywistów Just Stop Oil, oblewających obrazy zupą pomidorową –  jak np. «Słoneczniki» Van Gogha w National Gallery w Londynie” – dodaje Manick Govinda, kurator spotkania.

Niektórzy twierdzą, że obecny polityczny i społeczny marazm jest następstwem postmodernizmu. Postmodernizm oskarżany jest o zapoczątkowanie obsesji na punkcie polityk tożsamości, postrzegania sztuki jako aktywizmu, płynności płci, a zarazem wychwalany za sprzeciw wobec religijnych i duchowych pojęć wzniosłości i prawdy. 

W tekście pt. „Art Against Orthodoxy” krytyk sztuki J.J. Charlesworth twierdzi, że żyjemy na etapie postmodernizmu, kiedy wszystko, co ktoś powie czy zrobi, jest akceptowalne. Doprowadziło to do powstania nowej kultury ortodoksji. Zaproszona prelegentka, Esmé L.K. Partridge, pisze, że „postmodernizm wywodzi się ze zjawiska detradycjonalizacji… erozji instytucji i autorytetów roszczących sobie prawo do obiektywnej prawdy” (Spirituality in the Postmodern World, sierpień 2021). Ponowocześni myśliciele tacy jak Michel Foucault czy Judith Butler odrzucają heteroseksualną, binarną relację między mężczyzną i kobietą, gdyż postrzegają ją jako formę społecznego przymusu. Co więcej, postmodernizm zrodził teorię queer, zgodnie z którą istnieje wielość popędów seksualnych. Doprowadziło to do dyskusji i prób obrony pedofilii, zoofilii i wolności konstruowania złożonych samoidentyfikacji jako sposobu na przekroczenie limitów materialnej, biologicznej rzeczywistości i norm kulturowych.

Tradycjonaliści mogą postrzegać postmodernizm jako teoretyczny model, który powinien zostać usunięty ze świata sztuki, środowiska akademickiego i dyskursu społecznego. Jak twierdzi Manick Govinda w odpowiedzi na tekst Charleswortha, taki pogląd może jednak być mylny. Szatańskie wersety Salmana Rushdiego czy kontrowersyjny serial animowany South Park to postmodernistyczne dzieła, które kwestionują autorytety i pojęcia prawdy i autentyczności. Julian Schnabel jest postmodernistycznym artystą i reżyserem filmowym, który słynie z krytyki systemów reprezentacji. Zadaje on pytanie: „Dlaczego biała osoba nie może opowiedzieć historii kogoś, kto jest czarny?”. Brak szacunku, karnawałowość i żartobliwość wydają się kluczowymi cechami postmodernistycznej estetyki, która przyjmuje postać performatywnego aktywizmu i obywatelskiego nieposłuszeństwa, od pokojowych protestów grupy Pussy Riot przeciwko rosyjskiemu państwu i cerkwi prawosławnej, po aktywistów Just Stop Oil, oblewających obrazy zupą pomidorową –  jak np. „Słoneczniki” Van Gogha w National Gallery w Londynie

– piszą kuratorzy wystawy.

Dyskusja odbędzie się 24 listopada 2022 w godzinach 18:30–20:30 w Pracowni za księgarnią Tarabuk w Zamku Ujazdowskim, ul. Jazdów 2. Wstęp wolny. 

Debatę w języku angielskim będzie można oglądać na żywo na YouTubie.

Więcej informacji o spotkaniu znajduje się na stronie www.u-jazdowski.pl.
 



 

Polecane
Emerytury
Stażowe