Obywatelski projekt ustawy #TakDlaCPK odrzucony

Sejmowa komisja infrastruktury odrzuciła w środę obywatelski projekt ustawy zobowiązującej rząd do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego w wersji z pierwotnego programu wieloletniego CPK.
Koncepcja CPK Foster + Partners
Koncepcja CPK Foster + Partners / materiały prasowe

Obywatelski projekt ustawy #TakdlaCPK odrzucony

Za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy zagłosowało 20 posłów, przeciw było 16.

Jak informuje inicjator akcji #StoimydlaCPK Adam Czarnecki, przewodniczący komisji Mirosław Suchoń "nawet nie dał szansy zabrania głosu przedstawicielom inicjatywy obywatelskiej ze Stowarzyszenia #TakDlaCPK". – Przyszło zlecenie polityczne, przewodniczący bez jakiejkolwiek dyskusji przyszedł, zarządził głosowanie i po niespełna godzinie zamknął prace Komisji – dodał.

Jest to wręcz absolutny skandal. 200 tysięcy ludzi podpisało się pod obywatelską ustawą #TakDlaCPK, a na wniosek Platformy Obywatelskiej chcą te podpisy wywalić do śmieci

– komentuje całą sprawę Czarnecki.

Kto był za odrzuceniem?

Poseł Paulina Matysiak, jeden z największych orędowników inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, przekazała w mediach społecznościowych, kto zagłosował za odrzuceniem obywatelskiej ustawy.

"Lista hańby" – pisze Matysiak i publikuje nazwiska: Krzysztof Habura (KO), Dominik Jaśkowiak (KO), Piotr Kandyba (KO), Małgorzata Kołodziejczak (KO), Stanisław Lamczyk (KO), Jolanta Niezgodzka (KO), Karolina Pawliczak (KO), Marek Pietrzczyk (KO), Mariusz Popielarz (KO), Krystyna Sibińska (KO), Marek Sowa (KO), Franciszek Sterczewski (KO), Krzysztof Truskolaski (KO), Bartosz Zawieja (KO), Rafał Kasprzyk (Polska 2050), Barbara Oliwiecka (Polska 2050), Mirosław Suchoń (Polska 2050), Kamil Wnuk (Polska 2050), Marek Sawicki (PSL), Henryk Smolarz (PSL).

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.


 

POLECANE
PKP PLK wydał ważny komunikat z ostatniej chwili
PKP PLK wydał ważny komunikat

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły ważny komunikat dla wszystkich pasażerów. Od 14 grudnia 2025 r. wchodzi w życie nowy rozkład jazdy 2025/2026, który przyniesie krótsze czasy podróży, nowe połączenia, powroty pociągów na zamknięte dotąd trasy, a także nowy sposób sprawdzania rozkładów dzięki kodom QR. Jednocześnie w wielu regionach trzeba liczyć się z czasowymi utrudnieniami związanymi z dużymi inwestycjami modernizacyjnymi.

Putin: Nie chcemy wojny, ale Europa prowokuje w spawie Ukrainy z ostatniej chwili
Putin: Nie chcemy wojny, ale Europa prowokuje w spawie Ukrainy

Rosyjski przywódca Władimir Putin zadeklarował we wtorek, że nie chce wojny z Europą, ale jeśli Europa jej chce, to Rosja jest gotowa walczyć choćby zaraz. Putin powiedział o tym dziennikarzom w Moskwie.

Zełenski: Mamy największą szansę na zakończenie wojny od początku inwazji z ostatniej chwili
Zełenski: Mamy największą szansę na zakończenie wojny od początku inwazji

Prezydent Ukrainy Wołodymyr Zełenski oświadczył we wtorek w Dublinie, podczas pierwszej oficjalnej wizyty w Irlandii, że obecnie szanse na zakończenie wojny są największe, niż kiedykolwiek wcześniej. Premier Irlandii Michael Martin zadeklarował poparcie Ukrainy w staraniach o przystąpienie do Unii Europejskiej.

Nowe szokujące prognozy Saxo Banku. Tym razem o skutkach ataku na Polskę Wiadomości
Nowe szokujące prognozy Saxo Banku. Tym razem o skutkach ataku na Polskę

Saxo Bank w swoich najnowszych Szokujących Prognozach kreśli scenariusz, w którym Polska doświadcza 72-godzinnego ogólnokrajowego blackoutu wywołanego zmasowanym cyberatakiem na infrastrukturę energetyczną. W hipotetycznej wizji analityków skala strat i konsekwencji dla gospodarki, rynków finansowych oraz inwestorów byłaby bezprecedensowa.

Wyjątkowa wystawa rysownika „Tygodnika Solidarność”. Maciej M. Michalski pokaże 20 lat twórczości z ostatniej chwili
Wyjątkowa wystawa rysownika „Tygodnika Solidarność”. Maciej M. Michalski pokaże 20 lat twórczości

W Centrum Edukacyjno-Multimedialnym odbędzie się wyjątkowe wydarzenie dla fanów sztuki i dobrego humoru. Maciej M. Michalski – znany rysownik „Tygodnika Solidarność” i laureat wielu prestiżowych nagród – zaprezentuje swoje prace na autorskim wernisażu. To rzadka okazja, by zobaczyć ponad dwie dekady jego twórczości w jednym miejscu.

PE w trybie pilnym zbada sprawę azylu Romanowskiego na Węgrzech pilne
PE w trybie pilnym zbada sprawę azylu Romanowskiego na Węgrzech

Parlament Europejski w trybie pilnym zajmie się decyzją władz Węgier, które odmówiły wydania Marcina Romanowskiego mimo europejskiego nakazu aresztowania. Sprawa trafi pod obrady po petycji złożonej przez obywatela Polski.

Wiadomości
Biżuteria z diamentami o etycznym pochodzeniu - jak ją rozpoznać?

Współczesny rynek biżuterii coraz bardziej zwraca uwagę na etyczne aspekty produkcji i pochodzenia surowców. W szczególności dotyczy to diamentów, które od lat budzą kontrowersje związane z ich wydobyciem.

Zakaz hodowli zwierząt na futra. Jest decyzja prezydenta Nawrockiego z ostatniej chwili
Zakaz hodowli zwierząt na futra. Jest decyzja prezydenta Nawrockiego

Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy, która wprowadza zakaz hodowli zwierząt na futra. - Ponad dwie trzecie Polaków, w tym także mieszkańców wsi, popiera zakaz - podkreślił prezydent, uzasadniając swoją decyzję.

NATO o wejściu Ukrainy. Jasny komunikat szefa Sojuszu z ostatniej chwili
NATO o wejściu Ukrainy. Jasny komunikat szefa Sojuszu

Sekretarz generalny NATO Mark Rutte poinformował we wtorek na konferencji prasowej w Brukseli, że decyzja o dołączeniu do Sojuszu Północnoatlantyckiego wymaga konsensusu wszystkich jego członków, a w sprawie przystąpienia Ukrainy obecnie takiego konsensusu nie ma.

Pod CPK badacze natrafili na ślady osady sprzed 7 tysięcy lat z ostatniej chwili
Pod CPK badacze natrafili na ślady osady sprzed 7 tysięcy lat

Archeolodzy pracujący przy inwestycji CPK natrafili na pozostałości dawnych osad, obejmujące okresy od neolitu po nowożytność. Najwięcej jest elementów ceramiki, ale odkryto też ziemianki, paleniska, piece i studnie świadczące o wielowiekowej ciągłości życia na tym terenie.

REKLAMA

Obywatelski projekt ustawy #TakDlaCPK odrzucony

Sejmowa komisja infrastruktury odrzuciła w środę obywatelski projekt ustawy zobowiązującej rząd do realizacji Centralnego Portu Komunikacyjnego w wersji z pierwotnego programu wieloletniego CPK.
Koncepcja CPK Foster + Partners
Koncepcja CPK Foster + Partners / materiały prasowe

Obywatelski projekt ustawy #TakdlaCPK odrzucony

Za odrzuceniem obywatelskiego projektu ustawy zagłosowało 20 posłów, przeciw było 16.

Jak informuje inicjator akcji #StoimydlaCPK Adam Czarnecki, przewodniczący komisji Mirosław Suchoń "nawet nie dał szansy zabrania głosu przedstawicielom inicjatywy obywatelskiej ze Stowarzyszenia #TakDlaCPK". – Przyszło zlecenie polityczne, przewodniczący bez jakiejkolwiek dyskusji przyszedł, zarządził głosowanie i po niespełna godzinie zamknął prace Komisji – dodał.

Jest to wręcz absolutny skandal. 200 tysięcy ludzi podpisało się pod obywatelską ustawą #TakDlaCPK, a na wniosek Platformy Obywatelskiej chcą te podpisy wywalić do śmieci

– komentuje całą sprawę Czarnecki.

Kto był za odrzuceniem?

Poseł Paulina Matysiak, jeden z największych orędowników inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego, przekazała w mediach społecznościowych, kto zagłosował za odrzuceniem obywatelskiej ustawy.

"Lista hańby" – pisze Matysiak i publikuje nazwiska: Krzysztof Habura (KO), Dominik Jaśkowiak (KO), Piotr Kandyba (KO), Małgorzata Kołodziejczak (KO), Stanisław Lamczyk (KO), Jolanta Niezgodzka (KO), Karolina Pawliczak (KO), Marek Pietrzczyk (KO), Mariusz Popielarz (KO), Krystyna Sibińska (KO), Marek Sowa (KO), Franciszek Sterczewski (KO), Krzysztof Truskolaski (KO), Bartosz Zawieja (KO), Rafał Kasprzyk (Polska 2050), Barbara Oliwiecka (Polska 2050), Mirosław Suchoń (Polska 2050), Kamil Wnuk (Polska 2050), Marek Sawicki (PSL), Henryk Smolarz (PSL).

Co z polskim CPK? 

Polski Centralny Port Komunikacyjny to projekt sięgający jeszcze lat 70. XX wieku, ale realnego rozpędu nabrał w czasach rządów Zjednoczonej Prawicy, gdy premierem był Mateusz Morawiecki. Ogromne przedsięwzięcie zostało jednak zahamowane po ponownym przejęciu 13 grudnia 2023 r. władzy przez obóz Platformy Obywatelskiej, który zapowiadał audyty i kontrole, a także podważał sensowność projektu – niektórzy politycy obozu Koalicji Obywatelskiej, jak. np. prezydent Warszawy Rafał Trzaskowskiokreślali plan budowy CPK mianem "gigantomanii". Podczas spotkań z wyborcami sceptycznie wobec CPK wypowiadał się także sam Donald Tusk.

Próbę ukręcenia sprawy zatrzymał społeczny sprzeciw ludzi i sympatyków różnych stron sceny politycznej, który uformował się pod szyldem "Tak dla CPK". Na razie nieznane są wyniki przeprowadzonych przez pełnomocników rządu audytów, a zaproponowany przez koalicję rządzącą pomysł okrojenia projektu z wielu połączeń kolejowych budzi spory sprzeciw społeczny, ale także lokalnych polityków, których regiony zostaną pominięte w nowych szlakach komunikacyjnych. Sprawa utknęła w martwym puncie, z czego, jak widać, korzystają zagraniczne podmioty.

W zamyśle Centralny Port Komunikacyjny miał być węzłem transportowym opartym na zintegrowanych ze sobą węzłach: lotniczym i kolejowym, spójnych z układem sieci drogowej. Węzeł miał być zlokalizowany pomiędzy Warszawą a Łodzią i stanowić punkt przesiadkowy oraz hub cargo. Był planowany jako największy w Europie Środkowo-Wschodniej węzeł transportowy łączący lotnisko hubowe oraz sieci kolejowe i drogowe.



 

Polecane